پژوهش‌های حقوق تطبیقی

  • سردبیر: محمد عیسائی تفرشی
  • تناوب نشر: فصلنامه
  • مدل انتشار: دسترسی باز

2251-6751 :pISSN

2476-6801 :eISSN

نشریه پژوهش های حقوق تطبیقی یکی از نشریات انتشارات دانشگاه تربیت مدرس است که تحت مسئولیت علمی سردبیر و هیات تحریریه منتشر می شود.
مجله مدرس علوم انسانی از سال ۱۳۶۹در زمینه های مختلف علوم انسانی بصورت جنگی منتشر شد. در سال ۱۳۷۵موفق به کسب درجه علمی -پژوهشی گردید و در سال ۱۳۸۰ بر اساس سیاست وزارت علوم مبنی بر تخصصی شدن مجلات ،  در سه رشته حقوق ، مدیریت و جغرافیا منتشر شد که فعالیت آن تا مهر ۱۳۸۸ ادامه داشت .
 از مهر ۱۳۸۸براساس سیاست جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تخصصی شدن مجلات، به مجله مدرس علوم انسانی مجوز چاپ مجله با عناوین تخصصی جدید داده شد.که براساس آن مجله مدرس ویژه حقوق ، از این پس با عنوان " پژوهشهای حقوق تطبیقی " منتشر خواهد شد.
بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعه‌­ای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار می‌­رود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعمل‌ها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده­ بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایت­‌های مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکرده‌­اند می‌­پردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیه‌­های بهترین عملکردها (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و عملکردهایی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، به‌صورت متون منظم با ماده­‌های شماره‌گذاری‌شده نوشته شده‌­اند.

۱ وظایف و مسئولیت­های کلی سردبیر
۱-۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ می­‌رسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱-۲ برای مرتفع‌کردن نیاز خوانندگان و نویسندگان بکوشد؛
۱-۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱-۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ می­‌رساند داشته باشد؛
۱-۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱-۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱-۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱-۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف‌سازی‌­ها، پوزش و عذرخواهی­‌ها به هنگام نیاز باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیران می‌­تواند شامل این موارد باشد:
  • فعالانه در جستجوی دیدگاه­های نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیات سردبیری در مورد شیوه­های بهبود رویکردهای نشریه خود باشد؛
  • تشویقکردن و آگاهبودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابیکردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافته­های جدید؛
  • تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان و حقوقدانان)؛
  • حمایت از ابتکارات طراحیشده برای کاهش مشکلات موجود در پژوهش و انتشار؛
  • حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شده­اند؛
  • ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و مرورگران و سیاست­‌های تجدید نظر در مواقع لزوم که برای تقویت مسئولیت‌پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشرشده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد.
 
۲ ارتباط با خوانندگان
۲-۱ خوانندگان باید در مورد تامین‌کنندگان مالی یا اجرای پژوهش آگاه باشند و بدانند آیا تامین‌کنندگان مالی نقشی در تحقیق و چاپ آن داشته‌­اند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشته­‌اند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • کسب اطمینان از این که گزارش­های چاپشده و بازبینی تحقیق، توسط مرورگرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله مرور آماری در جایی‌که لازم باشد)؛
  • کسب اطمینان از اینکه بخش­های مرورنشده نشریه کاملا مشخص هستند؛
  • اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارش­های تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک‌لیست­های مناسب؛ 
  • توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیرتحقیقی؛
  • اتخاذ سیستم­هایی از تالیف یا مشارکت که عملکردهای خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، بهطوری که فهرستسازی بهطور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات (مانند نویسندگان روح و مهمان) را کاهش دهد.
  • به خوانندگان اطمینان دهد که نوشته‌های کارکنان نشریه یا هیات تحریریه بهطور بیطرفانه­ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
۳ ارتباط با نویسندگان
۳-۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳-۲ سردبیر نباید برای قبول نوشته‌ها، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد نوشته با مشکلاتی جدی روبه‌رو شده باشد.
۳-۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ نوشته‌ها عوض کند، مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳-۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳-۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳-۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی بهروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳-۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • بازبینی منظم نظرات نویسنده و ارایه لینک­های مرتبط با این رهنمودها؛
  • انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند؛
  • اطمینان حاصل کردن از این که مرورگرهای نوشته‌ها به درستی انتخاب شده­اند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را مرور کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)؛
  • احترام به آن دسته از درخواست‌های نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن نوشته آن­ها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد؛
  • در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنمایی­های روندنمای کوپ استناد کند؛
  • چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک­ دادن به روندنمای کوپ)‌؛
  • چاپ تاریخ نوشته‌ها و پذیرش مقالات.
 
۴ ارتباط با مرورگران
۴-۱ سردبیر باید انتظارات خود را از مرورگر از جمله بهکارگیری مطالب ارائهشده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴-۲ سردبیران باید قبل از ارجاع مرور نوشته، مرورگرانی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴-۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیص‌­های مرورگرها محفوظ هستند، مگر آنکه مرور آشکاری داشته باشند که نویسندگان و مرورگران از آن مطلع باشند.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن سئوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از نوشته‌ها در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)؛
  • تشویق مرورگران برای بهچالشکشیدن اصالت نوشته‌ها و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی؛
  • دادن تجهیزات لازم به مرورگران برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکرشده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)؛
  • اعلام نظرات مرورگران به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت‌آمیز یا افتراآمیز باشند؛
  • اطمینان یافتن از همکاری مرورگران با نشریه؛
  • تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیت­های مرور به عنوان رویکردی پژوهشی؛
  • بررسی عملکرد مرورگران و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن؛
  • توسعه و حفظ پایگاه داده مرورگران مناسب و بهروزرسانی آن بر اساس عملکرد مرورگران؛
  • بهکارنگرفتن مرورگرانی که اغلب مرورهای سریع، بیکیفیت یا با تاخیر دارند؛
  • حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده مرورگران منعکس‌کننده جامعه آن­ها در نشریه است و افزودن مرورگران جدید در صورت نیاز؛
  • استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفاً مخاطبان شخصی) برای تشخیص مرورگران جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)؛
  • پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد مرورگران دچار مشکل باشد.
 
۵ ارتباط با اعضای هیات تحریریه
۵-۱ سردبیر باید اعضای هیات تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آن­ها دارد رهنمودهایی را در اختیار آن­ها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی­ و توسعه‌­های جدید، به روز نگه دارد.
بهترین عملکرد برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
  • برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت نوشته‌های اعضای هیات تحریریه تا اطمینان حاصل شود که مرور بی‌طرفانه است؛
  • شناسایی اعضای هیات تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند؛
  • بازبینی منظم ترکیب هیات تحریریه؛
  • ارایه راهنمای روشنی به اعضای هیات تحریریه در مورد نقش­ها و وظایف مورد انتظار که احتمالاً شامل این موارد خواهد بود:
    • فعالیت به عنوان عضو اجرایی نشریه
    • حمایت و ارتقای نشریه
    • جستجوی بهترین نویسنده­ها و بهترین آثار (به عنوان مثال از چکیده نشت­ها) و تقویت فعالانه نوشته‌ها
    • ویرایش نوشته‌ها برای نشریه
    • قبول مسئولیت ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
    • پیوستن و مشارکت در جلسات هیات تحریریه
    • مشورت دوره­ای با اعضای هیات تحریریه (مثلا بطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آن­ها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالش­های پیش رو
 
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶-۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساساً بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶-۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶-۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶-۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • ایجاد مکانیزم­هایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی؛
  • ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود.
 
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی
۷-۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی در نشریه او منصفانه، بیطرفانه و بهموقع است.
۷-۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی می‌­مانند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهرهمندی از جدیدترین رهنمودها، توصیه­ها و شواهد در مورد بازبینی و مدیریت نشریه؛
  • آگاهی از تحقیقات صورتگرفته در مورد بازبینی و پیشرفت­های تکنولوژیک؛
  • اتخاذ مناسب­ترین روشهای بازبینی برای نشریه و انجمن پژوهشی آن؛
  • بررسی دوره­ای عملکردهای بازبینی­ برای بهبود احتمالی آن­ها؛
  • ارجاع موارد مشکل­ساز به کوپ، به‌خصوص هنگامی که سئوالاتی مطرح شده­اند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمی‌شوند، یا گمان می­رود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد؛
  • داشتن جلسهای با حکم به منظور داوری در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبوده­اند.
 
۸ تضمین کیفیت
۸-۱ سردبیر باید گام­های معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ می­کند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخش­های درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات نادرست (به عنوان مثال عکس­هایی که در جای مناسب به کارگرفته نشده‌اند یا متون سرقت‌شده) هنگام بروز گمانه‌زنی­ها؛
  • اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه‌آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا می­برند، به جای این که بر پایه دلایل زیبایی‌شناسی یا ترجیح شخصی باشند.
 
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹-۱ سردبیر باید در قضاوت­های خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آن­ها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفه­ای به‌دست آمده­اند، محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته‌شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکس­ها).
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده؛
  • توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل‌قول­های شخصی نیست.

۱۰ تشویق رعايت موارد اخلاقی (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان­ و حیوانات)
۱۰-۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر می­کند بر اساس رهنمودهای اخلاقی بین‌المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال  Declaration of Helsinki برای تحقیقات کلینیکی و رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی)
۱۰-۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیات ذی‌صلاحی که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیده­اند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمی­کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سئوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت‌کننده یا روش به‌کاررفته برای به حداقل رساندن آزار حیوان) در صورت بروز نگرانی­ها یا نیاز به شفاف‌سازی؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki، Good Clinical Practice و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت‌کننده صورت گرفته­اند؛
  • اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزمایشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفته­اند؛
  • تعیین مشاور یا هیات اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دوره­ای خط مشی نشریه.
 
۱۱ برخورد با تخلفات احتمالی
۱۱-۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده تخلفات یا نشانه­ای از بروز تخلفات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ‌شده و چاپ‌نشده می­شود.
۱۱-۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن تخلف هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱-۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند.
۱۱-۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به تخلف باشد. اگرپاسخ قانع‌کننده­ای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از افراد ذی‌صلاح خواهان رسیدگی شود.
۱۱-۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد تخلف انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفه­ای دشوار اما مهم است.


۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲-۱ خطاها یا اشتباه در نوشته‌ها باید بر اساس درجه اهمیت سریعاً تصحیح شوند.
۱۲-۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در اصلاح اشکالات استفاده کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)؛
  • حصول اطمینان از این که مطالب چاپ‌شده به طریقه امنی آرشیو شده­اند (به عنوان مثال مخزن‌های دائمی مانند PubMed Central
  • در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را بدهد.
 
۱۳ مالکیت فکری
۱۳-۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم‌افزاری برای جستجوی عناوین مشابه)؛ مقالات ارايه‌شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)؛
  • حمایت از نویسندگانی که کپی‌رایت برای آن­ها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بوده­اند؛
  • داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس‌گیری یا برداشتن آن از وب سایت‌ها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت می­کند یا خیر.
 
۱۴ تشویق تبادل نظر
۱۴-۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ می­رساند.
۱۴-۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود.
۱۴-۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم‌پوشی شود.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به‌چاپ‌رسیده در نشریه را به چالش می­کشد.
 
۱۵ شکایات
۱۵-۱ سردبیر باید سریعاً به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حل و فصل نشده، شکایات بیشتری به بار می‌آورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل‌نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵-۲ سردبیر باید از رویه­ای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.


۱۶ ملاحظات اقتصادی
۱۶-۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات اقتصادی، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کن(.
۱۶-۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش، ملزومات اسپانسری و غیره)؛
  • حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی همانند اسپانسری خود نشریه است؛
  • حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده‌شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شده­اند و تصمیم‌گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد.
 
۱۷ تعارض منافع
۱۷-۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیات تحريريه داشته باشد.
۱۷-۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل نوشته‌های از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیات تحريريه داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی‌طرفانه است.
بهترین عملکرد برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
  • چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیات تحريريه (که هر ساله باید به روز رسانی شوند).


اختيار- غيرتجاری
CC BY-NC
این نشریه دارای دسترسی باز، تحت قوانین گواهینامه بین‌المللی Creative Commons Attribution 4.0 International License منتشر می‌شود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را می‌دهد .
مدیر مسئول
مرتضی شهبازی‌نیا؛
 دانشیار حقوق خصوصی    
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  shahbazinia@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۴۲۵۰ (۲۱) ۹۸+ - ۸۲۸۸۴۲۶۰ (۲۱) ۹۸+​
سردبیر
محمد عیسائی تفرشی؛ استاد حقوق خصوصی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  tafreshi@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۴۶۴۴ (۲۱) ۹۸+​
هیات تحریریه

محمدعلی اردبیلی؛
استاد -
 وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ایمیل:  m-ardebili@sbu.ac.ir
تلفن: ۲۹۹۰۳۰۴۵ (۲۱) ۹۸+
 
محمد‌جعفر حبیب‌زاده؛ استاد حقوق جزا و جرم شناسی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  habibzam@modares.ac.ir
تلفن: -
 
محمود صادقی؛ دانشیار حقوق مالکیت فکری
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  sadegh_m@modares.ac.ir
تلفن: ۸۲۸۸۴۲۹۶ (۲۱) ۹۸+
 
سید حسین صفایی؛ استاد -
وابستگی سازمانی: دانشگاه تهران، تهران، ایران
ایمیل:  hsafaii@ut.ac.ir
تلفن: ۶۶۴۹۷۹۱۲ (۲۱) ۹۸+
 
ابراهیم عزیزی؛ استادیار حقوق خصوصی
وابستگی سازمانی: دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
ایمیل:  eazizi@modares.ac.ir
تلفن: -
 
کوروش کاویانی؛ دانشیار حقوق
وابستگی سازمانی: دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
ایمیل:  k.kaviani@hotmail.com
تلفن: -
 
سید مصطفی محقق داماد؛ استاد -
وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ایمیل:  mdamad@ias.ac.ir
تلفن: ۲۲۷۳۸۰۷۸ (۲۱) ۹۸+
 
حسین مهرپور محمدآبادی؛ استاد -
وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ایمیل:  mehrpour@yahoo.com
تلفن: ۲۲۴۰۳۱۹۹ (۲۱) ۹۸+
 
علی‌حسین نجفی ابرندآبادی؛ استاد -
وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ایمیل:  ahnaus@yahoo.com
تلفن: ۲۲۴۰۳۱۹۹ (۲۱) ۹۸+
 
سید محمد هاشمی؛ استاد -
وابستگی سازمانی: دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
ایمیل:  dr_hashemi@yahoo.com
تلفن: ۲۲۴۰۳۱۹۹ (۲۱) ۹۸+  

برای دریافت فایل راهنمای نویسنده اینجا کلیک کنید.

 

راهنمای تدوین مقاله

 

مجله تخصصی پژوهش‌های حقوق تطبیقی از این پس بجای مجله مدرس علوم انسانی- پژوهشهای حقوق تطبیقی منتشر می شود و مقالات صرفا از طریق پایگاه اطلاع رسانی مجله به نشانی مندرج در ذیل این راهنما دریافت خواهد شد.

از مؤلفان گرامی تقاضا می‌شود هنگام ارسال مقاله به نکات زیر توجه نمایند:

1. متن مقاله به زبان فارسی باشد و جنبه تطبیقی داشته باشد.

2. مقاله ارسال شده در نشریه دیگر چاپ نشده یا همزمان برای سایر مجلات ارسال نشده باشد.

 3. مقاله باید تحقیقی و حاصل کار پژوهشی نویسنده یا نویسندگان باشد. مقالات مروری (Review Article) از نویسندگان مجرب و صاحب مقالات پژوهشی در زمینه مورد بحث، به شرطی پذیرفته می‏شود که منابع معتنابهی مستند تحقیق قرار گرفته باشد.

4. مقالات ترجمه شده پذیرفته نمی شود.

5. حداکثر حجم مقاله 6500 کلمه باشد.

6. مقاله باید مشتمل بر چکیده فارسی و انگلیسی ، کلیدواژه‌ها، مقدمه، بدنه اصلی، نتیجه‏ گیری، فهرست منابع و مآخذ باشد.

7. مشخصات مقاله در یک صفحه جداگانه با عناوین زیر ارائه و فایل آن ارسال شود:

عنوان کامل مقاله به فارسی و انگلیسی

نام  نویسنده یا نویسندگان به فارسی و انگلیسی (نام نویسنده مسؤول مقاله با ستاره مشخص شود)

- رشته تخصصی ، رتبه علمی و نام مؤسسه یا محل اشتغال نویسنده یا نویسندگان به فارسی و انگلیسی

نشانی کامل نویسنده مسؤول مقاله  : شامل نشانه پستی، شماره تلفن ثابت و همراه، شماره دورنگار و نشانی پیام نگار (پست الکترونیکی) به فارسی و انگلیسی.

 چنانچه مخارج مالی تحقیق یا تهیه مقاله توسط مؤسسه‏ای تأمین شده باشد باید نام مؤسسه درج شود.

 8. چکیده مقاله شامل حداکثر 200-250 کلمه و کلیدواژه ها حداکثر پنج کلمه باشد.

9. مقاله باید در صفحات کاغذ 4A با قلم B یاقوت نازک فونت 12 (برای متن لاتین با قلم تایمز 11) تحت نرم افزار Wordدر فضای Windows XP حروفچینی شود.

10.نویسندگان محترم از این پس مقالات را به شیوه «درون متنی» تنظیم نمایند. بدین توضیح که بلافاصله پس از نقل مطلب  از منبع استنادی،  در داخل پرانتز مشخصات منبع به صورت ذیل ذکر شود:

(نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار، شماره صفحه). برای نمونه: (کاتوزیان، 1392، ص199).

در صورتی که یک منبع دارای جلدهای مختلف باشد و در متن مقاله به چند جلد استناد شده باشد، پس از سال انتشار، شماره جلد اضافه شود. برای نمونه: (عیسائی تفرشی، 1395، ج2، ص124).

در صورتی که مطلب استفاده شده در بیش از یک صفحه باشد ،  نقل مطلب به نحو زیر تنظیم شود :

(کاتوزیان، 1392، ص199 - 201).

در صورت تعدد منابع از یک نویسنده در یک سال، با افزودن شماره منبع مورد نظر در فهرست منابع پس از ذکر سال انتشار، منابع از یکدیگر متمایز گردد. برای مثال: (کاتوزیان، 1392 (5)، ص 199) و (کاتوزیان، 1392 (6)، ص 183)

11.  معادل انگلیسی واژه با شماره گذاری مستقل برای هر صفحه در پاورقی آورده شود.

12. روش ارجاع به منابع به شرح زیر است:

الف . کتاب :

نام خانوادگی، نام نویسنده یا نویسندگان، عنوان کتاب (ایتالیک و غیر سیاه)، نام مترجم، شماره جلد، (ج 1)، شمار چاپ (چ 3)، محل انتشار، ناشر، سال انتشار.

نحوه درج در فهرست منابع: مثال: [1] سیوطی، عبدالرحمن، الاتقان، فی علوم القرآن. تحقیق ابوالفضل اابراهیم، ج 1، چ 3، تهران، انتشارات…، 1363.

ب . نشریه:

نام خانوادگی، نام نویسنده یا نویسندگان،(مخفف) عنوان مقاله داخل گیومه («  »)، نام نشریه  (ایتالیک و غیر سیاه)، دوره، سال انتشار.

13. مشخصات منابع به زبان انگلیسی نیز به همین ترتیب ارائه شود.

14. مقالات برگرفته از رساله/پایان‌نامه دانشجویان با نام استاد راهنما ،مشاوران و دانشجو به صورت توام و با مسؤولیت استاد راهنما منتشر می شود.

15. مقاله‏ها پس از بررسی و تصمیم هیأت تحریریه به وسیله سه تن از  متخصصان به صورت محرمانه داوری می شود.

16. مسؤولیت صحت و سقم مقاله به لحاظ علمی و حقوقی به عهده نویسنده مسؤول مقاله است.

17. همکاری نویسنده مسؤول مقاله در تمام مراحل الزامی و موجب تسریع کار خواهد بود.

18. فصلنامه حق رد یا قبول و نیز ویراستاری مقالات را برای خود محفوظ می‏دارد.

19. پس از چاپ مقاله یک نسخه از مجله به هر یک از نویسندگان مقاله اهدا خواهد شد.

20. اصل مقالات رد یا انصراف داده شده پس از سه ماه از مجموعه بایگانی مجله خارج خواهد شد و دفتر مجله هیچگونه مسؤولیتی در این ارتباط نخواهد داشت.

 

نشانی دفتر مجله: تهران، بزرگراه جلال آل احمد، پل نصر، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده حقوق(ساختمان خوارزمی)، دفتر مجله پژوهش‌های حقوق تطبیقی.

صندوق پستی:139-14115، تلفن: 82884617 ، دورنگار مجله: 82884617 ، دورنگار دبیرخانه دانشکده: 82884258

 

پیام نگار: Jclawresearch@gmail.com

پایگاه اطلاع رسانی مجله: http://jclr.ir و   http://www.modares.ac.ir

 

    امکان سنجی پذیرش «نظریه شخصیت حقوقی خانواده» در حقوق ایران،کشورهای اسلامی،غرب و فقه اسلام
    سید مهدی دادمرزی

    فناوری چاپ سه بعدی: چالشی جدید برای حقوق مالکیت فکری
    مصطفی بختیاروند, مهسا تدین سعدی

    مطالعه تطبیقی حق برخورداری از وکیل در مرحلۀ تعقیب در حقوق داخلی ایران و اسناد و رویه های محاکم کیفری بین المللی(فایل اصلاحیه
    سید رویا موسوی, فریدون جعفری, امید اسلامیه همدانی

    مبانی مسؤولیت مدنی ناشی از اعمال رویه‌های ضد رقابتی ( بررسی تطبیقی در حقوق ایران و اتحادیه‌ی اروپایی )
    فضه سلیمی, احمد دیلمی

    تحلیلی بر مفاد شرط پذیرش مسئولیت و جبران خسارت: مورد کاوی قراردادهای نفت وگاز
    عادل ابراهیم پور اسنجان, سید نصر الله ابراهیمی, محمود باقری

    گسترش قلمرو شرط داوری از طریق رضایت مفروض
    رسول کشکولی

    تعارض منافع ذی نفعان شرکت ها و راهکارهای حل آن
    مهرداد صادقیان ندوشن, محمود باقری

    رویکرد کاهش آسیب به سوء مصرف مواد مخدر «مطالعه تطبیقی سیاست تقنینی ایران با کشورهای پرتغال و کانادا»
    ایمان رحیمی پور, محمد جعفر حبیب زاده

    حاکمیت مردم در مفهوم مدرن « فراساختاری بودن حق حاکمیّت »
    علیرضا دبیرنیا

    مطالعه تطبیقی جانشینی با پرداخت در حقوق انگلیس و ایران
    ابوالفضل شمس الدینی زارچ, مرتضی شهبازی نیا, محمد عیسایی تفرشی, مرتضی نصیری

    مبانی و ابعاد حق دادخواهی مالیاتی در حقوق ایران و انگلستان
    داود کاظمی, ولی رستمی

    تبیین حقوق رقابت براساس برداشت‌های متفاوت از قاعده لاضرر
    علی ناصحی, محمد عیسایی تفرشی, فرهاد خدادادکاشی, محمدباقر پارساپور

    مسئولیت مدنی ناشی ازمالکیت یاتصرف وسایل نقلیه درحقوق ایران وفرانسه
    مهدی محمدی, مهرزاد ابدالی, پروین اکبرینه

    چگونگی تعیین قانون حاکم بر قرارداد با نظر به تحول مفهومی ضوابط عینی و شخصی در حقوق بین الملل خصوصی
    مرضیه افضلی مهر, سید حسن وحدتی شبیری

    گفتمان سیاست جنایی قانونگذار و رویه قضایی ایران در قبال جرم تحصیل مال از طریق نامشروع؛ با رویکرد تطبیقی بر گفتمان سیاست جنایی سازمان ملل متحد در ماده ٢٠ کنوانسیون مبارزه با فساد
    سامان آقالار ثالث, محمدجعفر حبیب زاده, محمد فرجیها, محمود صابر

    زمان ارزیابی اموال شرکت های تجاری طرف قرارداد ادغام(مطالعه تطبیقی در حقوق ایران ومصر)
    غلامحسین افراس, محمد عیسائی تفرشی, احمد بیگی حبیب آبادی

    حقوق فرهنگی در نظام بین‌المللی حقوق‌بشر ؛ حرکت کم شتاب در بستر پرتلاطم
    محیا صفاری نیا

    کاوشی نو در نحوه حمایت ازعلامت تجاری در فضای سایبر
    مصطفی بختیاروند, مهسا تدین سعدی

    تحلیل فقهی حقوقی تسلیم منفعت در قرارداد اجاره
    محمد باقر پارساپور, محمد عیسایی تفرشی

    مسئولیت مدنی ناشی از ترس(مطالعه تطبیقی در فقه امامیه ،حقوق ایران و نظام حقوق عرفی )
    مرتضی وصالی ناصح

    مطالعه تطبیقی مفهوم و معیار حق حریم خصوصی؛ رویکرد عرفی و فرهنگی
    علی مشهدی, سجاد محمدلو

    تاثیر اصل جبران کامل خسارات در شیوهای عینی و انتزاعی ارزیابی خسارت در بیع بین المللی کالا
    حسن بادینی, ابراهیم تقی زاده, ناصر علیدوستی شهرکی, پانته آ پناهی اصانلو

    معاهده تجارت اسلحه در فراز و نشیب انعقاد و اجرا: مطالعه ای تطبیقی با موازین عام حقوق بین الملل
    پوریا عسکری, کتایون حسین نژاد

    پاسخگویی دولت: جایگاه، ارکان و پیش شرط ها
    محمد جلالی, زهرا اژئر

    چالش‌های حقوقی گسترش صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی به جنایت تجاوز
    عبدالمجید سودمندی

    مطالعه تطبیقی زمان و مکان ارزیابی خسارت در مسئولیت خارج از قرارداد در حقوق ایران و مصر
    فاطمه رجائی

    بررسی تطبیقی تصمیمات التزامی مراجع رقابتی
    ابراهیم رهبری

    بررسی تطبیقی جبران زیان جمعی درنظام حقوقی کامن لا وفرانسه و ایران
    هدایت اله سلطانی نژاد

    چالشهای نمایندگی سهامداران خواهان دعوای مشتق در حقوق ایران: با نگاهی به حقوق انگلیس
    علی طهماسبی

    قلمرو تعهد به ارائه‌ی اطلاعات به مصرف‌کننده در حقوق ایران و انگلیس
    محمد عیسائی تفرشی, فریده رحیم نژاد

    شروط تحقق خسارت مشترک دریایی در مقررات یورک آنتورپ با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان و ایران
    ام البنین رمضان زاده, محمد عیسائی تفرشی, مرتضی شهبازی نیا

    جایگاهِ «تعویق صدور حکم» در حقوقِ ایران با رویکردی تطبیقی به قوانینِ فرانسه، انگلستان و آلمان
    مهرداد رایجیان اصلی, ولی اله صادقی

    ویژگی های حمایت از نرم افزارهای اختراعی
    محمود صادقی, امیررضا حمیدی اول

    مصونیت از مسئولیت مدنی والدین در برابر فرزندان در حقوق ایران و انگلیس
    سیدعلی احمدزاده, محمدباقر پارساپور, حسن بادینی, ابراهیم عزیزی

    بررسی نقش ابراز اراده و روش‌های آن در ایقاع
    محمد صالحی مازندرانی, حانیه ذاکری نیا

    «ارتقای موفقیت شرکت»؛ وظیفه ای برای مدیران (مطالعه در حقوق انگلیس و ایران )
    حبیب رمضانی آکردی, محمد عیسائی تفرشی, حمیدرضا عباسی منش

    اعتبار امر مختوم آرای داوری در حقوق ایران و آمریکا
    همایون مافی, حسین تاری

    مطالعه تطبیقی تاثیر تقلب شخص ثالث بر پرداخت وجه معاملات اسنادی
    مرتضی شهبازی نیا, زهرا ایوبی

    معرفی و نقد نظریه استاپل ناشی از وعده در حقوق انگلستان
    اسماعیل نعمت اللهی

    تحلیل دلایل قابلیت جبرانِ «مخاطرات احتمالی درمان» در مسئولیت مدنی پزشک (نظام حقوقی ایران و فرانسه)
    سید میلاد حسینی, احد شاهی, غفور خوئینی

    تأمّلی درباره معنای تعطیل حد
    رحیم نوبهار

    جایگاه اصل رفتار ملی در مقررات ایران و سازمان جهانی تجارت در حوزه مقررات بازار اوراق بهادار
    محسن صادقی, سمیرا سلیمان زاده

    اصول بنیادین ناظر بر تضمین استقلال قضایی در نظام حقوقی ایران با نگاهی به حقوق فرانسه
    محسن امیری, محمدرضا ویژه