دوره 18، شماره 2 - ( 1393 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 176-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- 1. استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران
2- 2. دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران
چکیده:   (13677 مشاهده)
          چکیده قانونگذارکشورما در سال 1389  به پیروی از کشورهای پیشرفته، درقالب ماده 107 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، زمینه تشکیل نهاد اقتصادی حقوقی  جدید (گروه اقتصادی با منافع مشترک)را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مشترک فراهم  کرد. نگارندگان ضمن انتقاد از جای دادن مقررات واحکام ناقص مربوط به«گروه اقتصادی با منافع مشترک»در قانون برنامه پنج‌ساله که قانونی موقتی است، پس از بیان پیشینه گروه اقتصادی با منافع مشترک و ضرورت پیش‌بینی آن و همچنین مقایسه آن با نهادهای مشابه دیگر،به تحلیل ماده مذکور صرفاً در مبحث شرایط تشکیل گروه پرداخته و با بررسی مقررات مربوط در قانون فرانسه ودستورالعمل جامعه اروپا، دیدگاه خود را همراه با پیشنهادهایی ارائه داده‌اند. این نهاد تقریباًهمان کارکرد مشارکت انتفاعی (جوینت‌ونچر) را که فاقد شخصیت حقوقی استدارد؛ لکن به لحاظ مسؤولیت اعضا در مقابل اشخاص ثالث، ممکن است با آن تفاوت داشته باشد. نهاد مذکور، با اتحادیه شرکت‌ها (کنسرسیوم) تفاوت­هایی دارد. تشکیل گروه اقتصادی با منافع مشترک، بارعایت موازین اسلامی و اصل منع اضرار به غیر و منع انحصار برای انجام فعالیت‌های تجاری وغیرتجاری در قالب شرکت مدنی  مجاز است. قرارداد تشکیل گروه  باید کتبی ومدت آن محدود باشد ودر مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. در ماده 107 مذکور برای عدم ثبت  قرارداد تشکیل گروه اقتصادی با منافع مشترک در مرجع ثبت شرکت‌ها،  ضمانت اجرایی پیش‌بینی نشده است.  
* نویسنده مسؤول مقاله:                                                                     E.mail: tafreshi@modares.ac.ir
متن کامل [PDF 229 kb]   (4291 دریافت)    

دریافت: 1393/2/17 | پذیرش: 1393/6/31 | انتشار: 1393/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.