دوره 16، شماره 4 - ( 1391 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 76-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- 1. دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قم، قم، ایران
2- 2. استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (11683 مشاهده)
              چکیده حمایت از مصرف کننده کالا از جمله موضوعاتی است که از دیرباز در نظام های حقوقی مورد توجه بوده است  که توجه به این مهم با پیدایش فناوری های  جدید  و نیز پیچیده شدن فرایند تولید، بیش از پیش احساس می شود. روش های حمایتی پیشگیرانه و جبرانی ای در این زمینه به کار گرفته شده تا از مصرف کننده به عنوان طرف ضعیف تر رابطه حمایت شود. مسؤولیت تولیدکننده کالای معیوب و خطرناک، روش حمایتی جبرانی محسوب می شود که در مواد 2 و 18 قانون حمایت از مصرف کنندگان مصوب 22/3/1388 و مواد 1 و 4 دستورالعمل مسؤولیت ناشی از عیب تولید اتحادیه اروپایی مصوب 1985/25/5  مورد توجه قرار گرفته است. مبانی مسؤولیت مدنی عرضه کنندگان کالاها و خدمات در مقابل مصرف کننده، در جهت حمایت از قشر کم اطلاع در روابط حقوقی در اعصار مختلف به فراخور مقتضیات زمان مورد توجه بوده است. از جمله مبانی مطروح و البته پذیرفته شده در بروز این تحولات، دکترین «آگاه باش خریدار» و «نظریه تقصیر» است و از طرفی به عنوان مبانی نوین می توان از نظریه تضمین و مسؤولیت محض نام برد که بنا بر تحلیل ارائه شده در مقاله حاضر، مسؤولیت محض به عنوان مبنای مسؤولیت مدنی در رابطه تولیدکننده و مصرف کننده پذیرفته شده و  مورد تحلیل قرار گرفته است.            
  * نویسنده مسؤول مقاله:                                                                     E-mail: Salimi.fe@gmail.com  
متن کامل [PDF 254 kb]   (5153 دریافت)    

دریافت: 1391/10/9 | پذیرش: 1391/12/23 | انتشار: 1391/12/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.