RT - Journal Article T1 - The concept of Accident in International Air Transport JF - mdrsjrns YR - 2010 JO - mdrsjrns VO - 14 IS - 2 UR - http://clr.modares.ac.ir/article-20-2986-fa.html SP - 79 EP - 108 K1 - Warsaw Convention of 1929 K1 - Montreal Convention of 1999 K1 - Carriage by air K1 - International carriage K1 - Accident K1 - On board the aircraft K1 - Embarking K1 - Disembarking AB - چکیده کنوانسیون ورشو 1929 و مونترال 1999 درخصوص حمل و نقل هوایی در کلیه پروازهای بین‌المللی و پروازهای داخلی اکثر کشورهای جهان اجرا می‌‌گردند. مطابق ماده 17 کنوانسیون ورشو، که کنوانسیون مونترال هم تغییر مهمی در آن به وجود نیاورده، «متصدی حمل مسؤول خسارات وارد در صورت فوت یا جرح یا هرگونه صدمه بدنی مسافر خواهد بود، مشروط بر این‌‌که حادثه موجب فوت یا صدمه بدنی در داخل هواپیما یا حین عملیات سوار یا پیاده شدن رخ داده باشد». منظور از «حادثه»، «داخل هواپیما» و «حین عملیات سوار یا پیاده شدن» در این ماده چیست؟ این مقاله با توجه به کنوانسیون‌های‌‌ ورشو و مونترال و رویه قضایی دادگاه‌های مختلف، این عبارات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌‌دهد. LA eng UL http://clr.modares.ac.ir/article-20-2986-fa.html M3 ER -