استادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (9342 مشاهده)
چکیده
در شماری از روایات از «تعطیل حد» نهی شده است. این روایات اغلب به تأکیدی خاص بر اجرای بیچون و چرای حدود اصطلاحی تفسیر و تعبیر شدهاند. برداشتهایی از این روایات گاه سبب شده تا انعطاف و قابلیت سازگاری با شرایط گوناگون از حدود گرفته شود و مصالح مختلف در اجرای حدود را نتوان چنانکه باید ملاحظه کرد. این مقاله با مطالعه تحلیلی نصوص مربوط به این نتیجه رسیده است که این روایات آن قدر که در مقام نفی سهلانگاریهای ناموجه در اجرای کیفر و به تعبیری نفی الغاگرایی هستند، درصدد سختگیری در اجرای مجازات بهویژه حدود اصطلاحی نیستند. در واقع آنها به اصل لزوم قطعیبودن کیفر به طور کلی نظر دارند تا تأکید بر سختگیریهای غیرمتعارف در اجرای حدود اصطلاحی. این مقاله همچنین شماری از احکام استنباطی از ادله نهی از تعطیل حد را نقد کرده است.
* نویسنده مسؤول مقاله: E-mail: r-nobahar@sub.ac.ir
دریافت: 1393/2/9 | پذیرش: 1393/10/14 | انتشار: 1393/12/28