1- استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، zshakeri@ut.ac.ir
2- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (2082 مشاهده)
اداره حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار سینمایی به فرایندی نیاز دارد که سینماگران با آسودگی به تولید آثار مبادرت نمایند. چه همواره مخاطرات ناشی از بهرهبرداریهای غیرمجاز با توسعه اینترنت و فناوریهای الکترونیکی فزونی گرفته است. الگوی سازمانهای مدیریت جمعی که سالهاست در کشورهای دارای صنعت سینما به اجرا درآمده میتواند بررسی شود تا با اخذ تجربیات آنان، زمینه اداره حقوق سینماگران به نحو احسن فراهم گردد. علاوه برآن، با تصویب لایحه قانون حقوق مالکیت ادبی و هنری، تاسیس این سازمانها در دستور کار قرار خواهد گرفت. بنابراین ساختار، ماهیت، فرایند انجام کار، وظایف و مجوزهای بهرهبرداری صادره از سوی سازمانهای مدیریت جمعی سینمایی نیاز به مطالعه دارد. مقاله کنونی با رویکرد تحلیلی- توصیفی تلاش دارد به این مسأله بپردازد که ماهیت سازمانهای مدیریت جمعی آثار سینمایی چیست و چه سازوکارهایی برای اداره حقوق در آنها اتخاذ میشود؟ آنچه در این پژوهش اهمیت دارد، استفاده از تجربه کشورهای صاحب صنعت سینما شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند است که محور اصلی مطالعه را تشکیل میدهد. مقاله سرانجام نتیجهگیری میکند که سازمانهای مدیریت جمعی سینمایی با عنایت به توسعه صنعت سینما در کشورهای مذکور و تفاوتهای ساختار حقوقی آنها دارای تنوع حقوقی هستند اما مدل سازمان عام سینمایی جهت صدور مجوزهای بهرهبرداری از اثر سینمایی برای ایران قابل پیشنهاد خواهد بود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
حقوق تطبیقی دریافت: 1397/8/28 | پذیرش: 1399/7/30 | انتشار: 1399/12/1