دوره 19، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 148-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Issaei Tafreshi M, Ramezani Akerdi H, Abbasimanesh H R. Promote the Success of the Company; A Duty for Director (Study in English and Iranian Law). CLR 2015; 19 (4) :123-148
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-5000-fa.html
عیسائی تفرشی محمد، رمضانی آکِردی حبیب، عباسی منش حمید رضا. ارتقای موفقیت شرکت؛ وظیفه‌ای برای مدیران( مطالعه در حقوق انگلیس و ایران). پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1394; 19 (4) :123-148

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-5000-fa.html


1- استاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (20049 مشاهده)
اعتباری  بودن نهاد حقوقی  شرکت تجاری، دخالت اشخاص حقیقی را در اداره آن ضروری می­کند. تعیین مدیر برای شرکت در این راستا پیش­بینی شده است. اداره شرکت مستلزم تعیین حدود اختیارات و وظایف مدیر است تا از خودسری اجتناب شود. جدیدترین وظیفه­ای که برای مدیر شرکت در جهت اداره بهتر شرکت پیش­بینی شده، «ارتقای موفقیت شرکت» است که ابتکار قانونگذار انگلیس است. رویکردهای «تقدم سهامداران» و «ذینفعان» در حاکمیت شرکتی مطرح است و قانونگذار انگلیس در مقرره جدید سعی کرده است تعادل را بین دو رویکرد برقرار کند. در این راستا محور را در جلب منافع سهامداران قرارداده و رعایت مؤلفه­هایی را نیز در راستای تحقق اهداف دیگر بر مدیران الزام کرده است. در حقوق ایران چنین وظیفه­ای سابقه ندارد و به دلیل فقدان ضمانت اجرا نمی­توان آن را بر مدیر تحمیل کرد. وظیفه امانی نیز صرفاً برای مدیر تعهد منفی ایجاد می­کند، در حالی که وظیفه «ارتقای موفقیت شرکت» تعهدی مثبت است.
متن کامل [PDF 567 kb]   (2952 دریافت)    

دریافت: 1394/1/22 | پذیرش: 1394/11/17 | انتشار: 1394/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.