دوره 5، شماره 4 - ( 1380 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 21-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Issaei Tafreshi M, Kamyar M R. The Basis of Liability's Carrier in the International multimodal Transportation of Goods Convention and Comperate with Iranain Law. IQBQ. 2001; 5 (4) :21-35
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-8319-fa.html
عیسی تفرشی محمد، کامیار محمدرضا. مبانی مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا و مقایسه آن با حقوق ایران. پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1380; 5 (4) :21-35

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-8319-fa.html


1- استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (10381 مشاهده)
محمد عیسی تفرشی استادیار گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس محمدرضا کامیار دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس در این مقاله مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل در کنوانسیون 1980 سازمان ملل متحد در مورد حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا و حقوق ایران بررسی و مقایسه شده است. ابتدا معلوم گردیده که در مقررات حقوق ایران و همچنین کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی، مبنای این مسئولیت، تقصیر متصدی حمل و نقل است. در هر دو مقررات موضوع بررسی، لازم نیست زیان دیده تقصیر متصدی حمل را ثابت کند، بلکه اگر مدعی زیان بتواند وقوع ضرر را ثابت کند، تقصیر متصدی حنل و نقل در وضوع ضرر به عنوان فرض قانونی، مفروش و در نتیجه، مسئولیت وی در جبران ضرر ثابت می باشد و برای اثبات عدم مسئولیت، متصدی حمل و نثل باید معافیت خود را ثابت کند. در ادامه ماهیت حقوقی تعهد متصدی حمل و نقل مبنی بر سالم رساندن کالا بررسی شده و معلوم کردیده که در مقررات داخلی حقوق ایران، این تعهد از نوع تعهد به نتیجه است، حال آنکه در مقررات کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا، تعهد مذکور تعهد به وسیله است. نتیجه عملی این تفاوت، هنگام اثبات معافیت از مسئولیت متصدی حنل و نقل آشکار می شود، زیرا بر حسب آنکه تعهد متصدی حمل، تعهد به نتیجه باشد یا تعهد به وسیله امری که اثبات آن برای معافیت متصدی حمل و نقل لازم است، متفاوت خواهدب ود. در پایان مقاله مسئولیت متصدی حمل و نقل، ناشی از فعل غیر (کارگران و نمایندگان او) و مبنای حقوقی آن بررسی شده است.
متن کامل [PDF 2700 kb]   (4115 دریافت)    

دریافت: 1391/2/11 | پذیرش: 1391/2/11 | انتشار: 1391/2/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA