|
پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ماهیت شناسی آثار سینمایی از منظر حقوق مالکیت ادبی و هنری با نگاهی به حقوق فرانسه، انگلستان، آمریکا و هند |
|
چکیده فارسی مقاله |
اثر سینمایی نوعی اثر هنری است که در بیشتر نظامهای ملی تابع قواعد ویژه سازگار با ماهیت، نوع این اثر و صنعت پر رونق آن میباشد. در حقوق ملی با وجود صنعت رو به شکوفایی فیلم در جامعه و علاقهمندان بیشمار آن، مورد قانونگذاری قرار نگرفته است و دارای مجموعه قواعد حاکم بر آن نیست. میتوان یکی از دلایل این خلأ را نبود تعریفی دقیق از این اثر و عدم شناخت ماهیت آن دانست. سؤال اصلی که وجود دارد این است در خلأهای قانونی موجود، ماهیت اثر سینمایی چیست؟ با تعریف اثر مشترک در قوانین فعلی مالکیت فکری، اثر سینمایی مطابق قانون فرانسه و ایران برخلاف انگلستان و هند وایالات متحده اثر مشترک محسوب می شود و در بررسی دسته بندی های دیگر میتوان گفت اثر سینمایی یک اثر مشتق، اقتباسی، صوتی تصویری نیز هست. در تمامی قوانین مورد بررسی اثر سینمایی اثری اقتباسی است، چرا که استفاده از عناصر اثر اولیه و تغییر در قالب در اثر دوم و یک اصالت نسبی در خلاقیت و نوآوری برای ایجاد اثر اقتباسی در همه قوانین مورد بررسی ذکر گردیده، پس باید با توجه به حقوق آثار اقتباسی برای محترم شمردن حقوق مولف اثر اولیه و حمایت از اثر سینمایی در حقوق ملی قانونگذاری صورت پذیرد. همچنین در حقوق فرانسه مانند حقوق ایران اثر سینمایی اثر مشترک محسوب می گردد پس باید چگونگی بهره برداری از این اثر در حقوق فرانسه را در قانونگذاری برای آثار سینمایی در ایران مورد توجه قرار داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،اثر اقتباسی،اثر مشتق،اثر مشترک،اثر هنری،اثرصوتی و تصویری،اثر سینمایی. |
|
عنوان انگلیسی |
The nature of cinematic works from the perspective of literary and artistic property rights Looking at the laws of France, England, America and India |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
A cinematic work is a type of work of art that in most national systems is subject to special rules compatible with the nature, type of this work and its thriving industry. in national law, despite the flourishing film industry in society and its numerous enthusiasts, it has not been legislated and does not have a set of rules governing it.One of the reasons for this gap is the lack of a precise definition of this work and the lack of recognition of its nature.The main question is what is the nature of the cinematic work in the existing legal gaps? With the definition of joint work in the current laws of intellectual property, according to the law of France and Iran, unlike England, India and the United States, the cinematographic work is considered a joint work, and in the review of other categories can be said that a cinematic work is a derivative, adapted, audio-visual work. In all the examined laws, the cinematic work is an adapted work, because the use of the elements of the original work and the change in the format in the second work and a relative originality in creativity and innovation to create an adapted work are mentioned in all the examined laws, so it should be considered The rights of adapted works should be implemented in the national legislation to respect the rights of the author of the original work and to protect the cinematographic work |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Adapted work,derivative work,Joint work,artistic work,audio and visual work,cinematic work |
|
نویسندگان مقاله |
کاظم امیراحمدی | kazem amirahmadi university of tehran دانشگاه تهران
محسن صادقی | Mohsen Sadeghi Associate-Professor at faculty of law and political science, University of Tehran دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://clr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71915-1&slc_lang=fa&sid=20 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|