پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی تبلیغات مقایسه‌ای در فقه اسلامی، حقوق ایران، فرانسه و اتحادیه اروپا
چکیده فارسی مقاله تبلیغات مقایسه‌ای یکی از شیوه‌های رایج تبلیغ کالا و خدمات تجاری است که بر پایه مقایسه ویژگی‌های ذاتی چون کیفیت ساخت، مواد اولیه، میزان اثربخشی محصولات و... یا عناصر بیرونی چون قیمت و مدت ضمانت، پایه‌گذاری شده است. مقایسه مزبور گاه به‌صورت صریح و با اشاره به نام و علامت تجاری رقیب و گاه به‌صورت ضمنی صورت می‌گیرد. ازآنجاکه از یک‌سو تبلیغات مقایسه‌ای می‌تواند در آگاهی بخشی به مصرف‌کنندگان و حفظ حقوق ایشان مؤثر باشد و از سوی دیگر ممکن است حقوق رقبای تجاری را تحت‌الشعاع قرار دهد، نظام‌های مختلف حقوقی نسبت به این پدیده، رویکردهای متفاوتی اتخاذ کرده‌اند؛ حقوقدانان فرانسوی و رویه قضایی این کشور در ابتدا به استناد قواعد عام مسؤولیت مدنی و قانون منع تبلیغات گمراه‌کننده، تبلیغات مقایسه‌ای را مصداق رقابت نامشروع دانسته و آن را ممنوع و مستوجب مسؤولیت مدنی و استحقاق مجازات می‌دانستند. بااین‌وجود سرانجام با اصلاحات صورت گرفته در قوانین این کشور، مشروعیت این تبلیغات با رعایت شروطی قانونی گردید. در اتحادیه اروپا نیز سرنوشتی مشابه حقوق فرانسه دامن‌گیر تبلیغات مقایسه‌ای بوده و پس از ممنوعیت، سرانجام با رعایت حدود و شرایط مقرر در دستورالعمل‌های مربوطه، مشروع و قانونی گردید. علیرغم امکان پذیرش مشروعیت تبلیغات مقایسه‌ای به استناد قواعد و اصول کلی حاکم بر فقه مذاهب اسلامی، می‌توان گفت ضرورت تصویب قانون خاص در این حوزه در نظام حقوقی ایران به‌شدت احساس می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تبلیغات مقایسه‌ای،رقابت نامشروع،حقوق مصرف‌کننده،

عنوان انگلیسی Comparative advertising in Islamic jurisprudence, Iranian law, French law and European ::::union::::
چکیده انگلیسی مقاله Comparative advertising is one of the current methods of advertising goods and services. This method has been established Based on comparing products and services in the essential characteristics such as quality, raw materials, the effectiveness of the product or external elements such as price and warranty period. Comparison can be either explicit by mentioning the name and trademark of a competitor or it can only imply the comparison with other trademark. Different approaches have been adopted in different legal systems in relation to this phenomenon because on the one hand, comparative advertising can be effective in informing consumers and protecting their rights, and on the other hand it may overshadow the rights of other competitors. At first it was the French lawyers and their jurisprudence, that according to the general rules of civil liability and prohibition of misleading advertising Law, consider the comparative advertising as an example of unfair competition and so it was prohibited and punishable. However, eventually french Laws have been reformed and the this kind of advertising – by adapting some legal requirements- became legitimate. in European ::::union:::: comparative advertising had a similar story and after the ban, eventually with the guidelines issued by the European authorities, in compliance with the limits and conditions set forth in the guidelines, was legitimate. In Iranian Law and Islamic jurisprudence, there is no specific rules on this matter, but according to the general rules of Islamic jurisprudence, comparative advertising can be accepted as a  legitimate method of conduct.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله comparative advertising, unfair competition, consumer rights

نویسندگان مقاله سید علی رضوی | seyyed ali razavi
ph.d. candidate in private law in razavi university of islamic sciences, khorasanrazavi , iran
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، خراسان رضوی، ایران

سید محمد رضوی | seyyed mohammad razavi
assistant professor in jurisprudence and principles of islamic law; , birjand, iran
استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه بیرجند، خراسان رضوی، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

علی اصغر صایمی | ali asghar saemi
ph.d. candidate in jurisprudence in khorasan seminary, khorasanrazavi , iran
دانش پژوه سطح 4 فقه و اصول، حوزه علمیه خراسان، خراسان رضوی، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-20-20512-1&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات