پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۱۸۵-۲۱۴

عنوان فارسی حمایت از حق شهرت در پرتو حقوق مالکیت فکری با رویکرد تطبیقی
چکیده فارسی مقاله ویژگی­های اشخاص مشهور می­تواند از طریق پیوستن به محصولات مختلف مورد بهره‌برداری تجاری قرار گیرد. امروزه روش رایج برای اشخاص مشهور این است که به سرمایه­گذاران اجازه می­دهند تا ضمن ارائه کالاها و خدمات به مصرف­کننده، از نام و تصاویرشان به منظور تبلیغ کالا استفاده کنند. چنین رویکردی در استفاده از شهرت، تجارت رو به رشدی است که عملاً آن را به یک صنعت مبدل کرده است و می­تواند درآمدهای هنگفتی را به همراه آورد. با این حال، بهره­مندی از شهرت شخصیت­های مشهور بدون رضایت آنان برای اهداف بازرگانی منجر به نارضایتی­شان و طرح دعاوی حقوقی گردیده است. گسترش حمایت­­های قانونی به حق شهرت در ذیل حقوق مالکیت فکری می­تواند از حقوق صاحبان این حق پشتیبانی کند. این مقاله تلاش می­کند با تبیین شاخصه­های شهرت و بررسی مقررات حاکم بر نظام­های حقوقی پیشرو، ظرفیت این نظام­­ها را برای حمایت از شخصیت­های مشهور مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و با استفاده از تجارب نظام­های حقوقی راهکار مطلوب حقوقی به منظور نظام‌بخشی به حقوق مالکیت فکری ایران پیشنهاد کند. گفتنی است در کشورهای پیرو حقوق کامن­لا با استفاده از اصول کلی ناظر بر مالکیت­های فکری و ایجاد تأسیسات نوین حقوقی، حق شهرت مورد حمایت قرار گرفته است. در نظام حقوقی ایران، به دلیل فقدان مقررات حداقلی ناظر به این حق، رویه قضایی کفایت و کارآمدی لازم را در مواجه با نقض حق شهرت نداشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حق شهرت، حق حریم خصوصی، تجارت شخصیت، تضعیف علامت تجاری، سوءاستفاده از حق شهرت

عنوان انگلیسی Protection of Publicity Right in the Light of Intellectual Property Rights (Comparative Analysis)
چکیده انگلیسی مقاله Characteristics of the celebrities can have commercial values and be in use of different products. Nowadays the common ways for celebrities in this regard is that they let the investors use their name and image to advertise a certain product. This approach toward fame is becoming a developing business and in a way it can be called an industry which can amount to a lot of revenue. However use of the celebrities fame without their consent with commercial purpose can led to their dissatisfaction  and a legal complaint. Legal support extension to fame right in intellectual property rights can support these rights owners. This paper will analyze features of fame and reputation, developed legal system regulation in this regard and capacity of theses legal systems for supporting the celebrities. By using these legal systems experiences we will introduce useful suggestion to Iran's intellectual property law. It should be said that in common law systems with the implications of intellectual property law principles and new legal establishments, fame and reputation rights has been supported. But in Iran legal system,  with the lack of the minimum regulation in regard to this matter, legal precedent doesn't have the necessary effectiveness to act upon such matters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Right of Publicity, Right of Privacy, Character Merchandising, Dilution of Trademark, Passing Off

نویسندگان مقاله عمید محمدی | amid mohammadi
student of ph.d in private law, faculty of law, qom university, qom, iran
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی،دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

محمد صالحی مازندرانی | mohammad salehi mazandarani
associate professor of private law, faculty of law, qom university, qom, iran
دانشیار حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

مهدی زاهدی | mahdi zahedi
associate professor of public and international law, allameh tabatabee university,tehran, iran
دانشیار حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-20-19041-1&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات