|
پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۱۳۳-۱۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مسئولیت مدنی ناشی ازمالکیت یاتصرف وسایل نقلیه درحقوق ایران وفرانسه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هرگاه فردی به لحاظ رابطه بایک وسیله نقلیه ازجمله مالکیت یاتصرف، محافظت ازآن را عهده دارباشد وازناحیه آن وسیله نقلیه خسارتی به وجودآیدمسئول جبران خسارت وارده خواهدبود. درحقوق ایران براساس قانون مسئولیت مدنی، مبنای مسئولیت مدنی برپایه تقصیراستوارشده است.مسئولیت دارنده وسیله نقلیه موتوری زمینی به صورت الزام به تحصیل بیمه اجباری شخص ثالث ودرحقوق فرانسه مسئولیت عینی است،که حتی باقوه قاهره هم ازبین نمی رود.درموردوسایل نقلیه غیرموتوری زمینی مالک یامتصرف بااثبات تقصیر به عنوان سببیت، مسئول خواهدبود درحالی که درحقوق فرانسه مبنای فرض تقصیرنسبت به نگهبان این وسایل اعمال می گردد. درموردوسایل نقلیه آبی قانون دریایی ایران به لزوم تقصیرمالک برای مسئول شناختن وی اشاره نموده است،قانون3ژانویه1967فرانسه نیز برغیرمفروض بودن خطای مالک کشتی تاکیددارد. در مورد وسایل نقلیه هوایی نیز مقررات موجودبرلزوم تقصیرمالک برای مسئول شناختن وی اشاره نموده است. در حقوق فرانسه مسئولیت ناشی ازوسایل نقلیه هوایی به دلیل ایجادخطرمسئولیت نوعی بوده وحتی بااثبات حوادث قهری نیزمنتفی نمی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مسئولیت مدنی،مالکیت،تصرف،وسایل نقلیه |
|
عنوان انگلیسی |
Tortious Liability Arising from Ownership or Possession of Vehicle in Iranian and French Law |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Whenever a person is the owner or possession guard of a vehicle in terms of the relation with that vehicle and that vehicle is damaged, he is liabile to compensate it. In Iran law, according to the law of civil liabilityfault is the basis of civil liability. The liabile of the motor vehicle owner has the obligation to get compulsory third party insurance, and in French law, has the objective liability that is not failed even with the act of God. In case of non-engine vehicles, the owner would be liabile after the fault is proved; however, in France law, the fault goes to the guard of these vehicles. In case of water vehicles, Iran's maritime law points to the necessity of owner's fault as a liabile. In January 1967, the Law 3 of France emphasized on the non-supposability of the ship owner's fault. In case of aerial transportation vehicles, the existing laws point to the necessity of owner's fault as a liabile. In French law, the liability of the aerial transportation vehicle is of typical, and is not canceled even by proving the compulsory accidents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
The civil liability,ownership,possession,vehicle |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی محمدی | mahdi mohammadi 1. ph.d student, law department, islamic azad university, tabriz, tabriz, iran دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
مهرزاد ابدالی | mehrzad abdali 2. associate professor, department, imam khomeini international university, qazvin, iran دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
پروین اکبرینه | parvin akbarineh 3. assistant professor, law department, islamic azad university, ahar, tabriz, iran استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحداهر، تبریز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهر (Islamic azad university of ahar)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3165&slc_lang=fa&sid=20 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|