پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۴۸

عنوان فارسی ارتقای موفقیت شرکت؛ وظیفه‌ای برای مدیران( مطالعه در حقوق انگلیس و ایران)
چکیده فارسی مقاله اعتباری  بودن نهاد حقوقی  شرکت تجاری، دخالت اشخاص حقیقی را در اداره آن ضروری می­کند. تعیین مدیر برای شرکت در این راستا پیش­بینی شده است. اداره شرکت مستلزم تعیین حدود اختیارات و وظایف مدیر است تا از خودسری اجتناب شود. جدیدترین وظیفه­ای که برای مدیر شرکت در جهت اداره بهتر شرکت پیش­بینی شده، «ارتقای موفقیت شرکت» است که ابتکار قانونگذار انگلیس است. رویکردهای «تقدم سهامداران» و «ذینفعان» در حاکمیت شرکتی مطرح است و قانونگذار انگلیس در مقرره جدید سعی کرده است تعادل را بین دو رویکرد برقرار کند. در این راستا محور را در جلب منافع سهامداران قرارداده و رعایت مؤلفه­هایی را نیز در راستای تحقق اهداف دیگر بر مدیران الزام کرده است. در حقوق ایران چنین وظیفه­ای سابقه ندارد و به دلیل فقدان ضمانت اجرا نمی­توان آن را بر مدیر تحمیل کرد. وظیفه امانی نیز صرفاً برای مدیر تعهد منفی ایجاد می­کند، در حالی که وظیفه «ارتقای موفقیت شرکت» تعهدی مثبت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتقای موفقیت شرکت،نظریه تقدم سهامداران،نظریه ذینفعان،معیار شخصی،افزایش ارزش سهام سهامداران

عنوان انگلیسی Promote the Success of the Company; A Duty for Director (Study in English and Iranian Law)
چکیده انگلیسی مقاله The artificiality of the legal basis of company requires the involvement of natural person in its management. Appointment of director is accordingly prescribed. Management of the company requires setting limits to the powers and duties of directors in order to avoid arbitrariness. The latest duty foreseen for better management of the company is to promote its success, and this is an innovation of the English legislator. Corporate governance includes the "primacy shareholder theory" and "stockholder theory" that the English legislator, in its new regulation, has tried to establish a balance between the two. To attain this goal, the legislator has focused on "enlightened shareholder value", and obliged the directors to abide by requirements to achieve other goals as well. We have no precedent for such a duty in the Iranian law, and due to lack of safeguard it is not possible to impose on the directors. Fiduciary duty also creates merely a negative commitment whereas duty to "promote the success of the company" is a positive commitment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Promote the success of the company,Primacy shareholder theory,Stockholder theory,Subjective test,Enlightened shareholder value

نویسندگان مقاله محمد عیسایی تفرشی | mohammad issaei tafreshi
استاد گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حبیب رمضانی آکردی | habib ramezani akerdi
دانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حمید رضا عباسی منش | hamid reza abbasimanesh
دانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3827&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات