پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۹

عنوان فارسی قلمرو تعهد به ارائه‌ اطلاعات به مصرف‌کننده در حقوق ایران و انگلیس
چکیده فارسی مقاله امروزه کالاهای پیچیده‌ای وارد بازار می‌شوند که استفاده از آن‌ها مستلزم رعایت دستورها و راهنمایی‌هایی است که باید در اختیار خریدار قرار بگیرد. از طرف دیگر، بسیاری از کالاهایی که به بازار عرضه می‌شوند، از نظر ایمنی و کیفی دارای استاندارد نیستند و نه‌تنها موجب خسارت مالی به مصرف‌کنندگان می‌گردند، بلکه گاه جان مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازند. حتی کالاهای استاندارد نیز ممکن است به‌ طور ذاتی خطرناک باشند یا استفاده از آن‌ها، آثار جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد. با این وضعیت، مصرف‌کنندگان برای به‌کارگیری صحیح اموال و کالاهای خریداری شده، به کسب اطلاعات ضروری نیاز دارند. همچنین فروشندگان و سازندگان مکلف به ارائه‌ اطلاعات و راهنمایی‌های لازم راجع به طرز استفاده از کالا به مصرف‌کنندگان و اطلاع‌رسانی نسبت به عیوبی هستند که از وجود آن‌ها مطلعند یا باید مطلع باشند. این تعهد در حقوق بسیاری از کشورها از جمله حقوق ایران و انگلیس مورد توجه قرار گرفته است؛ اگرچه در حقوق ایران و انگلیس، ﻃﺮفین را ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ به ﺑـﺎزﮔﻮﻳﻲ ﺗﻤـﺎم اﻃﻼﻋـﺎت و اﺳﺮار ﺣﺮﻓﻪای ﺧﻮد ﺑﻪ مصرف‌کننده ﻧﻤﻲداﻧﻨد و وﻇﻴﻔﻪ اﻃﻼع‌رﺳﺎﻧﻲ را ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ در ﺗـﺼﻤﻴﻢ دﻳﮕـﺮی ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﻗﺮارداد، ﻣﻬﻢ اﺳﺖ، ﻣﺤﺪود می‌ﻛﻨﻨﺪ و ﻛﺘﻤﺎن آن را ﺟـﺎﻳﺰ ﻧﻤﻲ‌ﺷﻤﺎرﻧﺪ. اطلاعات مربوط به عیوب کالا، اخطارهای مربوط به خطرهای احتمالی کالا، دستورهای مربور به استفاده از کالا و اطلاعات فنی مشخصات کالا ازجمله اطلاعاتی است که باید در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصرف‌کننده،اطلاعات،عیب،هشدار،کالا

عنوان انگلیسی Scope of Obligation to Provide Information to Consumer in the Iranian and English Law
چکیده انگلیسی مقاله Today complex products enter the market that their use requires compliance with the rules and guidelines that must be provided to the buyer. On the other hand, there are many products in the market that are poor, in terms of safety and quality standards, and not only have financial damage to the consumers but also may endanger their lives. Even the standard products may be inherently dangerous or have dangerous side effects. Under this situation, consumers need the essential information for correct use of the property and purchased goods. Vendors and manufacturers are obliged to provide information and guidance on how to use the product and inform the consumers about the defects that  they should know. This obligation is taken into consideration in many countries, including the Iranian law and English law. Although the parties do not have to repeat all the information and professional secrets to another in the Iranian and English law, and duty to inform the other is limited to the information contained in the decision to enter into a contract, it is not permissible to hide it.  We can provide information about the scope on the following: A) INFORMATION about the defects of goods; B) warnings about the potential dangers of goods; C) instructions for the better use of the goods; and D) the technical information relating to the characteristics of the goods
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله consumer,information,defect,warning,goods

نویسندگان مقاله محمد عیسایی تفرشی | mohammad issaei tafreshi
professor, department of law, tarbiat modares university, tehran, iran
استاد دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فریده رحیم نژاد | farideh rahimnezhad
master of private law, tarbiat modares university, tehran, iran
کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-561&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات