پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۷۱-۱۰۲

عنوان فارسی نقش دانشگاه‌ها در توسعه و نهادینه شدن نظام حقوق مالکیت فکری
چکیده فارسی مقاله                   چکیده حقوق مالکیت معنوی یا فکری، حقوق اموالی است که دارای ارزش اقتصادی داد و ستد هستند، ولی موضوع آن‌ها شیء معین مادی نیست. براساس بند «ج» ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت علوم درخصوص ارزیابی و تأیید اختراعات و همچنین ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه، این دستگاه دارای وظایفی در این قلمرو است. در این پژوهش نقش­های ده‌‌گانه آموزش عالی در نظام حقوق مالکیت فکری تدوین و دیدگاه پاسخگویان درباره میزان اهمیت هریک تدوین شده است. یافته‌ها مؤید اهمیت بالای کلیه نقش‌ها وکارکرده از نظر پاسخگویان است. در کنار این تلاش، تجارب عملی26 دانشگاه معتبر جهان در زمینه حقوق مالکیت فکری با تأکید بر مبحث اختراعات با رویکرد تطبیقی جمع­بندی شده است. تجارب دانشگاه‌ها نشان می­دهد جوهره اصلی فعالیت دانشگاه‌ها ایجاد یک نظام حمایتی است تا بتوان ایده­ها و پژوهش­ها را به سطح تجاری‌سازی و خلق ثروت رهنمون شد. انواع این حمایت‌ها عبارت است از: مشاوره، تسهیل تجاری‌سازی، کمک به صدور مجوز، حمایت از بازاریابی، پیگیری امور ثبت اختراع، ارزیابی اختراعات دانشگاهی، کمک­های مالی، استانداردسازی، انگیزش، رسیدگی به دعاوی، تهیه اسناد حقوقی و کنترل قوانین. در نهایت دو سنخ اروپایی و آمریکایی شناسایی شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند در ایران، آنچه درعمل اتفاق افتاده عمدتاً ارائه مشاوره و خدمات حقوقی، یعنی الگوی اروپایی بوده، نه الگوی امریکایی که تأکید بر کمک به تجاری‌سازی دارد.               * نویسنده مسؤول مقاله:                                                       salehi514@gmail.com Email:
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، حقوق مالکیت فکری،ثبت اختراع،آموزش عالی،مالکیت فکری درون دانشگاهی،اختراعات دانشگاهی

عنوان انگلیسی Role of Universities in Intellectual Property System
چکیده انگلیسی مقاله             intellectual property is the right, which has the economic value of transaction; however here the subject matter is not any definite material object. Iran has been poorly developed in intellectual property so that it lags behind others about one or two decades in this regard. According to the third clause of Article 2 of the Act concerning objectives and duties of Ministry of Science about evaluation and approval of inventions, and also Article 45 of the Act concerning the Fourth Program of Development regarding designing the comprehensive system of intellectual property by Ministry of Science, this system has important duties beyond this sector in this domain. In this research, the tenfold roles of higher education in the intellectual property system are formulated, and the respondents' viewpoints about the degree of importance of each are compiled. Beside these efforts, the practical experiences of 26 prestigious universities in the world the area of intellectual property with emphasis on the subject of invention are aggregated. At last, a collection of strategic suggestions to promote the role of Iranian higher education in intellectual property is presented.              * Corresponding Author's E-mail: salehi514@gmail.com
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Intellectual property,Patent,Higher Education,Academic intellectual properties,IP education

نویسندگان مقاله غلامرضا ذاکرصالحی | gholam reza zakersalehi
associate professor, institute for research amp; planning in higher education, tehran, iran
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-20-1000-2768&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات