|
پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تطبیقی انواع خسارات قابل مطالبه توسط اصیل در صورت رد معامله (بیع) فضولی |
|
چکیده فارسی مقاله |
بررسی تطبیقی انواع خسارات قابل مطالبه توسط اصیل در صورت رد معامله (بیع) فضولی چکیده قانون مدنی ایران در بیع فضولی براساس منابع فقهی، مشتری جاهل به فضولی را مستحق اصل ثمن به انضمام غرامات دانسته است. رویه قضایی به منظور تعیین غرامت به معیار واحدی نرسیده و بعضی محاکم صرفاًً به اصل ثمن، خسارت تأخیر تأدیه از روز پرداخت ثمن و مخارجی که مشتری برای قرارداد یا مبیع کرده حکم میدهند و بعضی به نرخ زمان کارشناسی به انضمام مخارج مشتری. در مقاله حاضر با تفسیر مناسب عبارت «غرامت»، مشتری مستحق خسارات وارد شده و منافع ممکنالحصول مبیع (ثمن به نرخ زمان کشف فضولی، در صورتی که مبیع قبض نشده باشد، یا خلع ید، در صورت قبض مبیع، به انضمام منافع ثمن از هر دو تاریخ، هزینه دادرسی، اجرت دلال، تنظیم سند و...) دانسته شده است. در حقوق مصر مشتری مستحق ثمن به نرخ زمان کشف فضولی، منافع قانونی ثمن از آن تاریخ، مخارج قرارداد، هزینههای مبیع و هزینه دادرسی است. در حقوق فرانسه این خسارات شامل ثمن به نرخ زمان خلع ید، مخارج قراداد، مخارج مبیع و هزینه دادرسی میشود. * نویسنده مسؤول مقاله: Email: R_ahmadifar@yahoo.com |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، غرامات،غرامات مشتری،بیع فضولی،ماده 263 قانون مدنی،ماده 391 قانون مدنی |
|
عنوان انگلیسی |
Compensations by the Consumer in the Case of Disproof by the Owner |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
to the customer in unauthorized sales. The present article aims to answer the question through a study on Islamic jurisprudence, as well as the laws of Iran, Egypt and France. The results showed that customer compensation is obscure and unclear in Iran laws, and a precise criterion has not been presented for determining it, and the judicatories have not a single procedure in this regard. In Egypt laws, customer compensations include: the value of the object of sale at the time of discovering the evidence of unauthorized sale, lawful interests of the price of the object of sale from the time of discovering the all expenses of the contract, all costs of the object of sale, and all trial expenses. Finally, according to France laws costumer compensations include: the price of the object of sale at the time of dispossession, expenses of the contract, costs of the object of sale, and trial expenses. The comparison of the above sources offers some criteria for customer compensation in unauthorized transactions based on Iran laws: claiming contract expenses and also the expenses related to the object of sale, the price of the contract at the time of discovering the evidence of unauthorized transaction including its lawful loss from the time of discovering, claiming the possible obtainable interests, and trial expenses. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Compensation,Customer compensation,Unauthorized transaction,Damage |
|
نویسندگان مقاله |
رسول احمدی فر | rasoul ahmadi far assistant professor of business administration, civil law, university of malayer, hamadan, iran استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه ملایر، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ملایر (Malayer university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-5436&slc_lang=fa&sid=20 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|