|
پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۵۳-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مبانی مسؤولیت مدنی عرضهکننده در مقابل مصرفکننده (مطالعه تطبیقی در قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان و حقوق اتحادیه اروپایی ) |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده حمایت از مصرف کننده کالا از جمله موضوعاتی است که از دیرباز در نظام های حقوقی مورد توجه بوده است که توجه به این مهم با پیدایش فناوری های جدید و نیز پیچیده شدن فرایند تولید، بیش از پیش احساس می شود. روش های حمایتی پیشگیرانه و جبرانی ای در این زمینه به کار گرفته شده تا از مصرف کننده به عنوان طرف ضعیف تر رابطه حمایت شود. مسؤولیت تولیدکننده کالای معیوب و خطرناک، روش حمایتی جبرانی محسوب می شود که در مواد 2 و 18 قانون حمایت از مصرف کنندگان مصوب 22/3/1388 و مواد 1 و 4 دستورالعمل مسؤولیت ناشی از عیب تولید اتحادیه اروپایی مصوب 1985/25/5 مورد توجه قرار گرفته است. مبانی مسؤولیت مدنی عرضه کنندگان کالاها و خدمات در مقابل مصرف کننده، در جهت حمایت از قشر کم اطلاع در روابط حقوقی در اعصار مختلف به فراخور مقتضیات زمان مورد توجه بوده است. از جمله مبانی مطروح و البته پذیرفته شده در بروز این تحولات، دکترین «آگاه باش خریدار» و «نظریه تقصیر» است و از طرفی به عنوان مبانی نوین می توان از نظریه تضمین و مسؤولیت محض نام برد که بنا بر تحلیل ارائه شده در مقاله حاضر، مسؤولیت محض به عنوان مبنای مسؤولیت مدنی در رابطه تولیدکننده و مصرف کننده پذیرفته شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. * نویسنده مسؤول مقاله: E-mail: Salimi.fe@gmail.com |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، مبانی مسؤولیت مدنی،عرضهکننده،مصرفکننده،قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان،دستورالعمل مسؤولیت ناشی از عیب تولید اتحادیه اروپایی |
|
عنوان انگلیسی |
Principles of the Exhibitioner Civil Liability against the Consumer (Comparative Study in Consumer Protection Act, enacted and the EU product liability directive, enacted on 1985/25/5 [85/734/EECL]) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Protection of the consumer of goods has long been considered in the legal systems but with the development of multiple technologies and specialized and complex production processes, the need for consumer protection is felt more than ever. Preventive and remedial supportive techniques are used in the field of consumer protection as the weaker party. The liability of manufacturers of defective and dangerous product is supported in the Articles 2 and 18 of the Consumer Protection Act, enacted on 22/3/1388 and the EU Product Liability Directive, enacted on 1985/25/5 (85/734/EECL). Principles of the civil liability of suppliers of goods and services against consumer in order to support Cortex-informed in the legal relations have been attended. The accepted principles are Doctrine of Gaveat Emptor (let the buyer), warranty and strict liability. In this article-as a basis for civil liability in respect of supplier and consumer - strict liability is accepted |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Bases of civil responsibility,Exhibitioner,consumer,Consumers Protection act,EU product liability directive |
|
نویسندگان مقاله |
فضه سلیمی | fezzeh salimi1 1. ph.d. student in private law, qom university, qom, iran 1. دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه قم، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
محمد باقر پارسا پور | mohammadbagher parsapour2 2. assistant professor, faculty of law, qom university, qom, iran 2. استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6265&slc_lang=fa&sid=20 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|