پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی بررسی تطبیقی تبلیغات در نظام انتخاباتی ریاست جمهوری ایران و فرانسه
چکیده فارسی مقاله موضوع رقابت و تبلیغات انتخاباتی از جمله مسائل مهمی است که در نظامهای سیاسی متکی به آرای مردم همواره در انتخابات مطرح می‌‌شود. نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام جمهوری پنجم فرانسه، هر دو به مقوله انتخابات توجه خاص دارند و مقررات متناسبی را برای امر تبلیغات در انتخابات تدوین ساخته‌‌اند. بحث محوری این مقاله، بررسی مقررات مرتبط با رقابت و تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در دو کشور است و می‌‌کوشد دریابد که مقررات کدام کشور جامعتر و کاملتراست؟ برای شناخت میزان جامعیت مقررات هر یک از دو نظام انتخاباتی، بخش اعظم قوانین دو نظام با تکیه بر متغیرهای چهارگانه پیشنهادی ذیل، طبقه‌‌بندی شده تا مشخص شود مقررات کدام کشور، بیش از دیگری تأمین کننده اهداف مورد نظر متغیر‌‌های مذکور است. این متغیرها عبارتند از: الف) ایجاد فضای مناسب برای نامزدها و احزاب آنها در جهت معرفی ویژگیهای فردی و برنامه‌‌های خود، ب) برابری نسبی در برخورداری از امکانات تبلیغاتی و ایجاد فرصتهای برابر به وسیله دولت، ج) پرهیز از تضییع حقوق شهروندان اعم از نامزدها و یا رأی‌‌دهندگان عادی در اثر فعالیتهای تبلیغاتی، د) جلوگیری از اسراف و تبذیر و ممانعت از ایجاد زمینه وابستگی نامزدها و احزاب به باندهای ذینفوذ مالی و یا قدرتهای خارجی. در پایان این نتیجه حاصل شده‌‌ که هر دو نظام انتخاباتی، به هر یک از چهار متغیر و هدف تدوین مقررات مرتبط با تبلیغات توجه دارند، لکن مقررات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه، شکلی جامعتر دارد. استفاده از تجاربی که نظام انتخاباتی فرانسه در تدوین مقررات مالی انتخابات و تبلیغات آن به کار گرفته‌‌‌ برای بهینه‌‌سازی نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران، مفید و ارزشمند است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انتخابات،ریاست جمهوری،ایران،فرانسه،تبلیغات

عنوان انگلیسی A Comparative Study on the Electoral Campaign in the Presidential Election Systems of Iran and France: An Analysis Based on Electoral Codes
چکیده انگلیسی مقاله The electoral campaign and the publicity, which are exercised during the election season by the candidates or their parties, are considered as the major subjects in the political systems based on the universal vote. Islamic Republic of Iran and the Fifth Republic of France both pay specific attention to the elections and have developed certain electoral codes concerning the electoral campaign. In this study, we defined four variables as our major categorization and tried to elaborate the electoral rules of both countries according to these variables: 1. Preparing the context for the candidates and their parties for presenting themselves and their programs. 2. Assuring a relative equality for all candidates to enjoy equal opportunities in the electoral campaign. 3. Preventing violation of the citizens, rights during the electoral activities. 4. Preventing the wasting and also the candidates’dependency on the interest groups and external powers. According, it was concluded that the electoral codes of both countries are corresponding with the proper situations of each country but the French rules are more comprehensive to assure the regularity of the elections.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Electoral Campaign,Election system,Iran,France,Candidate.

نویسندگان مقاله مجید بزرگمهری | مجید بزرگمهری
گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-15669-1&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات