پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۲-۸۲

عنوان فارسی کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد کرامت انسانی دچار یک نوع پارادکس و تعارض است. این تعارض که از نوع تعارض واقعی و مستقر است، دو جنبه درونی و بیرونی دارد؛ به این معنا که اصول مختلف این قانون (از جمله اصول دوم، سوم، چهارم، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، بیستم، بیست و یکم، صد و پانزدهم، و صد و شصت و سوم) هم با یکدیگر و هم با نظام بین المللی کرامت انسانی و حقوق بشر ناسازگاری و تنافی دارند و این ناسازگاری و تنافی به شکل تناقض و تضاد است. چون قانون اساسی در عین حال که کرامت ذاتی انسان را به رسمیت شناخته، مقرراتی را وضع کرده که با لوازم و مقتضیات آن کاملاً مغایر است. ریشه های اصلی این تعارض را در رویکردها و دیدگاههای متفاوت و متناقضی باید جستجو کرد که در باب این موضوع میان فلاسفه و اندیشمندان وجود دارد. تاکنون راه حلهای متعددی از قبیل تمسک به «قواعد اصولی مربوط به اطلاق و تقیید، عام و خاص»، «تقدم قانون اساسی بر قوانین و مقررات دیگر»، «فقه المصلحه یا مصلحت نظام» و «ضرورت یا اضطرار» برای حل این بحران ارائه گردیده، لکن به نظر هیچ کدام از این راه حل‌ها و سازوکارها، مشکل تعارض را برای همیشه حل نمی کند. برای حل این بحران باید از طریق اجتهاد در اصول و مبانی اسلام شناختی، انسان شناختی، «کرامت ذاتی انسان» را به عنوان یک واقعیت انسانی، فطری و دینی به رسمیت شناخت و از طریق بازنگری در اصول قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی و قوانین دیگر، آن دسته از مقرراتی را که با لوازم و مقتضیات کرامت ذاتی انسان مغایرند، اصلاح کرد تا بدین وسیله زمینه برای استقرار عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظام کیفری عادلانه فراهم گردد. البته با توجه به تفاوتی که میان دو دسته از حقوق انسانی «حقوق مدنی و سیاسی» و «حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی» وجود دارد، تفاوت قائل شدن میان انسانها در دسته دوم از حقوق انسانی، مغایر عدالت و کرامت ذاتی انسان نیست و همان‌گونه که افلاطون و ارسطو معتقدند در این قبیل حقوق، عدالت در تناسب است و نه برابری.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه ها، کرامت انسانی،قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،بحران تعارض

عنوان انگلیسی Human Dignity in the Constitution of the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The Constitution of the Islamic Republic of Iran suffers from a Paradox and a Contradiction crisis in relation to Human Dignity. This contradiction, real and fixed, has two internal and external aspects. Namely, the various principles of the Constitution (including the principles 2, 3, 4, 12, 13, 14, 20, 21, 115, 163) are not only inconsistent with each other but also with the International law of Human Dignity and International Human Right's law. The form of this inconsistency is "Contradictory" or "Contrary". Because the constitution recognizing the inherent dignity of man has laid down provisions witch are completely contrary to it's requirements and necessities. The main roots of this crisis must be searched in the opposite approaches are there among the philosophers and scholars about the dignity of man. Already, many solutions such as "Resorting to the Rules of Absolute, and Stipulated, General and Special". "Priority of the constitution to the other rules", "Jurisprudence of Expediency or Expediency of Government (Figh- al Maslaha)", "Necessity or Distress", have been proposed to resolve this paradox. But, in my opinion, none of these mechanisms can resolve this problem, permanently. In order to resolve this paradox, we must, inevitably, accept and recognize the inherent dignity of man as a natural, human and religious fact, by reviewing the epistemological, philosophical and anthropological foundations and principles (Ijtehad kalan).To put an end to this crisis, it is necessary, to review that principles of the constitution and other provisions is contradictory to the inherent dignity of man. By making such an effort we can establish social economical, political and criminal justice. Of course, considering the difference is there between the two groups of human rights, namely "Civil and Political rights" and "Economic, Social and Cultural rights", to differentiate between human beings in the latter one won't be contradictory won't be contradictory to human dignity. Because, as Plato and Aristotle have said, Justice is in proportionality nor in equality in this kind of rights.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Human dignity,the Constitution of the Islamic Republic of Iran,Paradox.

نویسندگان مقاله محمد جعفر حبیب زاده | محمد جعفر حبیب زاده
-
گروه حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اسماعیل رحیمی نژاد | اسماعیل رحیمی نژاد
-
دانشگاه تریت مدرس


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3329&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات