پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۷-۴۵

عنوان فارسی مفهوم اکثریت مطلق
چکیده فارسی مقاله جواد حسین زاده مربی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی  قانونگذار این در ماده 15 قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، ملاک اعتبار تصمیمات شوراهای اسلامی را اکثریت مطلق آرای حاضرین قرار داده، در حالی که در این قانون تعریفی از اکثریت مطلق ارائه نکرده است. در لغتنامه های مشهور فارسی و فرهنگهای حقوقی به اتفاق از اکثریت مطلق به "نصف به علاوه یک (جمعیتی)" یاد شده، در حالی که در برخی از قوانین از اکثریت مزبور به بیش از نصف تعبیر شده است. مشابه همین تعاریف بدون اشاره به عنوان "اکثریت مطلق" در لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب 1347 نیز آمده است. لکن، هیچ یک از تعاریف مزبور به لحاظ اختلاف در تعریف و یا سکوت قانونگذار در عمل مشکل شوراها یا مجامعی را که با عدد فرد تشکیل می شوند. مرتفع نساخته است به همین دلیل همواره از آغاز تشکیل شوارها در نصاب اعتبار تصمیمات آن میان اعضا و مجریان اختلاف نظر بوده است. به عبارت دیگر هنوز جای این پرسش باقی است که آیا در مقام سکوت قانونگذار در تعریف اکثریت مطلق با توجه به تعریف لغوی آن (نصف به علاوه یک) یا در مواقعی که قانونگذار خود این اکثریت را به همین مضمون تعریف کرده است، عدد اعشاری حاصل از اعمال تعریف را به طرف اقل یا اکثر باید حمل کرد؟ مقاله حاضر ضمن نقد مفاهیم اکثریت نسبی و خاص، به بررسی آثار و نتایج حاصل از هر یک از تعاریف دوگانه اکثریت مطلق در مجامع و شوراهایی که با عدد زوج یا فرد تشکیل می شوند، پرداخته است و در نهایت به این نتیجه رسیده که اکثریت مطلق در هر حال دارای یک تعریف است و آن تعریف چیزی جز بیش از نصف جمعیتی نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اکثریت نسبی،اکثریت مطلق،اکثریت خاص

عنوان انگلیسی The Definition of the Absolute Majority
چکیده انگلیسی مقاله Javad Hossein Zadeh Official Member of Scientific Board of Higher Education Organization of Jihad Daneshgahi  According to the 15 th article of "Islamic consultative assemblies' institutions, responsibilitits, and elections" law, the absolute majority of the audience' votes is a bases of credit of the Islamic consultative assemblies' decisions, whereas the legislator has not presented any preise' ecisions, definition for "absolute majority" in this law. In the famous Persian lexicons and the dictionaries of law, "half (of total number of audience's votes) plus one" has been presented, in a full agreements, as the definition of the absolute majority, whereas in some of the laws, this majority has beem interpreted as "more than half of the total number of audience's votes", The parallels of these definitions, without alluding to the term of "absolute majority", have been mentioned in the Commercial Reform Bill, which is ratified in 1347. But, none of these definitions, because of the discrepancy of their description or the legislator's silence, obviateel the problem of the consultative assemblies' institutions or she associations which were formed with an odd number. Therefore, always shere have been disagreement between the members of the consultative assemblies and the executors, in quorum validity. In other words, this question still remains that in the case of the legislators silence about the definition of the absolute majority according to is/her lexical definition (half plus one) or when the legislator has defined his majority as the same purport (half plus one), what is the whole number) which the decimal number (which is caused by applying the mentioned definition) must be rounded? The next highest or lowest whole number? While criticizing the notions of proportional and special majority, this article has proceeded to analyze the effects and the results which have been caused by each of the two definitions of the absolute majority, among the groups and the consultative assemblies which are formed with odd or even number, Finally it has inferred that the absolute majority has only one definition and it is nothing except: "more than half of the total number of audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Proportional Majority,Absolute Majority,Special Majority

نویسندگان مقاله جواد حسین زاده | javad hossein zadeh
official member of scientific board of higher education orgaization of jihad daneshgahi
مربی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-3494&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات