پژوهش های حقوق تطبیقی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۵

عنوان فارسی مبانی مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل در کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا و مقایسه آن با حقوق ایران
چکیده فارسی مقاله محمد عیسی تفرشی استادیار گروه حقوق دانشگاه تربیت مدرس محمدرضا کامیار دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس در این مقاله مبنای مسئولیت متصدی حمل و نقل در کنوانسیون 1980 سازمان ملل متحد در مورد حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا و حقوق ایران بررسی و مقایسه شده است. ابتدا معلوم گردیده که در مقررات حقوق ایران و همچنین کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی، مبنای این مسئولیت، تقصیر متصدی حمل و نقل است. در هر دو مقررات موضوع بررسی، لازم نیست زیان دیده تقصیر متصدی حمل را ثابت کند، بلکه اگر مدعی زیان بتواند وقوع ضرر را ثابت کند، تقصیر متصدی حنل و نقل در وضوع ضرر به عنوان فرض قانونی، مفروش و در نتیجه، مسئولیت وی در جبران ضرر ثابت می باشد و برای اثبات عدم مسئولیت، متصدی حمل و نثل باید معافیت خود را ثابت کند. در ادامه ماهیت حقوقی تعهد متصدی حمل و نقل مبنی بر سالم رساندن کالا بررسی شده و معلوم کردیده که در مقررات داخلی حقوق ایران، این تعهد از نوع تعهد به نتیجه است، حال آنکه در مقررات کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا، تعهد مذکور تعهد به وسیله است. نتیجه عملی این تفاوت، هنگام اثبات معافیت از مسئولیت متصدی حنل و نقل آشکار می شود، زیرا بر حسب آنکه تعهد متصدی حمل، تعهد به نتیجه باشد یا تعهد به وسیله امری که اثبات آن برای معافیت متصدی حمل و نقل لازم است، متفاوت خواهدب ود. در پایان مقاله مسئولیت متصدی حمل و نقل، ناشی از فعل غیر (کارگران و نمایندگان او) و مبنای حقوقی آن بررسی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تقصیر،خطر،مسئولیت مدنی،فرض تقصیر،تعهد به نتیجه،تعهد به وسیله

عنوان انگلیسی The Basis of Liability's Carrier in the International multimodal Transportation of Goods Convention and Comperate with Iranain Law
چکیده انگلیسی مقاله Mohammad Issaei Tafreshi Assistant Professor, Department of Law, Tarbiat Modares University Mohammad Reza Kamyar Ph.D. Student in Private Law, Tarbiat Modares University This article has studied and comprated the basic of liability's carrier in 1980 United Nations Convention on multimodal transportation and Iranian Law. 1t shows that the basic of the liability is fault of multimodal transport operator, in both of Iranian Law and the Convention. In both of regulations it doesn't require to prove the fault by plaintiff, if he proves the loss or damage to the goods, fault of multi modal transport operator will presume as a legal presumption and then he will be response. NOw it is the carrier who must prove his exemption. In further, the article has studied the Legal essence of obligation of multimodal transport operator to carriage of goods safely. It appears that, this obligation is obligation to result in Iranian law. in opposite in the convention that is the obligation to means. The practice results of this difference, can be determined when the transporter wants to prove his exemption. Because in which kind of the essence, the matter which he must proves is different. At the end. The article studies the liability of multi modal transport operator resulting from any person who acting on his behalf (servants or agents).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Civil Liability,Fault. Fault Presumption,Obligation to Result,Obligation to Means

نویسندگان مقاله محمد عیسی تفرشی | mohammad issaei tafreshi
assistant profesor, tarbiat modarres university
استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمدرضا کامیار | mohammad reza kamyar
ph. d student of private law. tarbiat modarres university
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6413&slc_lang=fa&sid=20
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات