دوره 15، شماره 3 - ( 1390 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 20-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abhary1 H, Miri2 H. Comparative Study of the Liability Bases of the Internet Services Providers. CLR 2011; 15 (3) :1-20
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-10938-fa.html
ابهری1 حمید، میری2 حمید. مطالعه تطبیقی مبانی مسؤولیت مدنی ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی. پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1390; 15 (3) :1-20

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-10938-fa.html


1- 1- دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، ، ایران.
2- 2- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران.
چکیده:   (5647 مشاهده)
                  ارائه­کنندگان خدمات اینترنتی، درقبال فعالیت­های زیانبار خود و مشترکینشان مسؤولیت دارند.  برجسته ترین موضوع در این باره، تعیین مبنای این مسؤولیت است. در این زمینه، در حقوق خارجی، برخی قائل به اعمال نظام تقصیر هستند و برخی دیگر، مسؤولیت محض را ترجیح داده­اند. با این حال، تصویب مقرراتی چون رهنمود تجارت الکترونیکی اتحادیه اروپا و قانون حق مؤلف هزاره دیجیتال آمریکا سرآغازی شد برای پیدایش نظام نوینی حاکم بر مسؤولیت آن­ها، یعنی نظام عدم مسؤولیت. از این پس، ارائه­کنندگان خدمات که تنها نقش واسطه را بازی می­کنند، به عنوان اصل، با گردهم آمدن شرایطی از مسؤولیت در برابر کارهای زیانبار دیگران معافند. در حقوق ایران، درباره این امر، حکم ویژه­ای وجود ندارد و بر پایه قواعد مسؤولیت مدنی، باید این مسؤولیت را بر مبنای تقصیر دانست. با وجود این، از برخی از اماره­های تقصیر نباید گذشت.      
  
     

دریافت: 1388/11/3 | پذیرش: 1390/9/12 | انتشار: 1391/6/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.