دوره 27، شماره 2 - ( 1402 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 69-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesari E. Transnational Companies' Social Responsibility in the Framework of Human Rights; from Authority to Obligation. CLR 2023; 27 (2) :40-69
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-64282-fa.html
نساری الناز. مسئولیت اجتماعی شرکت‌های فراملی درچارچوب حقوق بشر از اختیار تا الزام. پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1402; 27 (2) :40-69

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-64282-fa.html


دانش آموخته دکترای حقوق بین الملل عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، nesarielnaz@gmail.com
چکیده:   (511 مشاهده)

طی سال­ها افزایش سرمایه ­گذاری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، باعث اقدامات خلاف موازین حقوق بشری توسط شرکت‌های فراملی شده ­است. پیرو توسعه ارتباطات و رشد فعالیت‌های ­حقوق بشری، حفظ حقوق ذی‌نفعان شرکت موردتأکیدقرارگرفت. تئوری«مسئولیت اجتماعی شرکت» به لزوم شفاف ­سازی اقدامات شرکت‌های فراملی در حوزه حقوق بشرتأکید دارد. در پژوهش حاضر نقش این تئوری در رعایت موازین حقوق بشری توسط شرکت‌های فراملی بررسی می­شود. به‌طورکلی،اسناد حقوق بین ­الملل و نیز کدهای شرکتی و قوانین ملی همگی بیانگر اصولی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مشتمل بر تعهدات حقوق بشری هستند. شرکت‌های فراملی در حوزه مسئولیت اجتماعی به داوطلبانه بودن تعهدات اصرار دارند. با این ‌حال، بانک جهانی بر وظیفه فعال مسئولیت اجتماعی تأکید و شرکت‌های فراملی را به اتخاذ اقدامات ضروری جهت نیل به اهداف اجتماعی ملزم می­داند. بانک جهانی و اعضای آن از جمله میگا، اِعمال و اجرای مسئولیت اجتماعی را از طریق سیاست‌های کاربردی، مکانیسم ­های وام ­دهی و بیمه رصد می­کنند
متن کامل [PDF 1358 kb]   (528 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: حقوق تطبیقی
دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1402/5/17 | انتشار: 1402/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.