دوره 21، شماره 2 - ( 1396 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 128-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saheb T. Comparative Study of Ownership of Universities and Research Institutes’s inventions (Analysis Aased upon the Concept of Justice). CLR 2017; 21 (2) :109-128
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-9753-fa.html
صاحب طیبه. بررسی تطبیقی حق مالکیت اختراعات دانشگاهی و مؤسسه های پژوهشی (تحلیلی با تکیه بر مفهوم عدالت). پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1396; 21 (2) :109-128

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-9753-fa.html


استادیار گروه حقوق مالکیت فکری، دانشکده حقوق،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (8607 مشاهده)
تعیین مالکیت اختراعات حاصل از پژوهش های انجام شده در دانشگاهها و موسسه های پژوهشی ، بنا به دلایل مختلفی از جمله لزوم تجاری سازی هر چه بیشتر اینگونه اختراعات  ، در عین فراهم کردن انگیزه لازم در مخترعان ، موضوع سیاستگذاری در حوزه حقوق مالکیت فکری بوده است . در این خصوص ، چهار ساختار مالکیت متفاوت پیشنهاد شده است : 1) مالکیت دانشگاه 2) مالکیت مخترع 3) ورود به قلمرو اموال عمومی و 4) مالکیت مشترک مخترع و دانشگاه .  در این مقاله  ابتدا ، هر یک از مدل های پیشنهادی  تعریف و  تجربه سایر کشورها در خصوص آنها بیان می شود.  سپس به منظور ارائه ساختار مالکیت متناسب با عدالت ،  به معرفی اجمالی معیارهای سه گانه عدالت  توسط ارسطو ، جرمی بنتام و جان راولز  پرداخته می شود و تطابق هر یک از این مدل ها ی مالکیت موجود با معیارهای سه گانه عدالت سنجیده می شود. در نهایت با توجه به لزوم تعیین موردی شخصی که امکان بیشتری برای تجاری سازی اختراعات دارد ،  مدل تلفیقی با عنوان " مالکیت دانشگاه با حق انتخاب مالکیت توسط مخترع " پیشنهاد می شود. 
متن کامل [PDF 567 kb]   (2646 دریافت)    

دریافت: 1395/7/4 | پذیرش: 1396/5/10 | انتشار: 1396/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.