دوره 20، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 57-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم، قم، ایران
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (8356 مشاهده)
یکی از حوزه­های حقوق مالکیت صنعتی که بیش‌‌‌‌ترین تأثیر را از تحولات فضای بدون مرز سایبر پذیرفته، حوزه علائم تجاری است که در آن، چالش­های بسیاری در زمینه­های مختلف، از جمله اصل سرزمینی بودن، نام‌های دامنه، کلیدواژه‌ها و پیونددهی­ها مطرح و منجر به هموار شدن راه نقض حقوق انحصاری دارنده علامت تجاری شده است. بسیاری از این مسائل در حقوق خارجی، بخصوص آمریکا، مرتبط با نقض علامت تجاری ویا حداقل تضعیف آنتلقی می­شود که قانونگذار به آن‌‌ها توجه خاص کرده است. حتی در آمریکا رویه قضایی از این فراتر رفته و برای حل مسائل، دو نظریه ابتکاری گمراهی اولیه در تشخیص منفعت و استفاده منصفانه نوین را مطرح ساخته است. قانون ثبت اختراعات، طرح­های صنعتی و علائم تجاری ایران، تنها ضمانت اجرای نقض حق دارنده علامت را پیش‌بینی کرده که مواردی از قبیل تضعیف علامت تجاری را در بر نمی­گیرد و به موضوع مهم استفاده منصفانه از علامت تجاری که به‌ویژه در فضای سایبر مورد نیاز است نپرداخته است. لذا نیاز به اصلاح قانون در این زمینه به‌خوبی احساس می­شود.
متن کامل [PDF 580 kb]   (2247 دریافت)    

دریافت: 1394/5/10 | پذیرش: 1395/5/16 | انتشار: 1395/6/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.