1- استادیار گروه حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم، قم، ایران
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده: (8924 مشاهده)
یکی از حوزههای حقوق مالکیت صنعتی که بیشترین تأثیر را از تحولات فضای بدون مرز سایبر پذیرفته، حوزه علائم تجاری است که در آن، چالشهای بسیاری در زمینههای مختلف، از جمله اصل سرزمینی بودن، نامهای دامنه، کلیدواژهها و پیونددهیها مطرح و منجر به هموار شدن راه نقض حقوق انحصاری دارنده علامت تجاری شده است. بسیاری از این مسائل در حقوق خارجی، بخصوص آمریکا، مرتبط با نقض علامت تجاری ویا حداقل تضعیف آنتلقی میشود که قانونگذار به آنها توجه خاص کرده است. حتی در آمریکا رویه قضایی از این فراتر رفته و برای حل مسائل، دو نظریه ابتکاری گمراهی اولیه در تشخیص منفعت و استفاده منصفانه نوین را مطرح ساخته است. قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری ایران، تنها ضمانت اجرای نقض حق دارنده علامت را پیشبینی کرده که مواردی از قبیل تضعیف علامت تجاری را در بر نمیگیرد و به موضوع مهم استفاده منصفانه از علامت تجاری که بهویژه در فضای سایبر مورد نیاز است نپرداخته است. لذا نیاز به اصلاح قانون در این زمینه بهخوبی احساس میشود.
دریافت: 1394/5/10 | پذیرش: 1395/5/16 | انتشار: 1395/6/15