دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده: (9705 مشاهده)
چکیده
حقوق مالکیت معنوی یا فکری، حقوق اموالی است که دارای ارزش اقتصادی داد و ستد هستند، ولی موضوع آنها شیء معین مادی نیست. براساس بند «ج» ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت علوم درخصوص ارزیابی و تأیید اختراعات و همچنین ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه، این دستگاه دارای وظایفی در این قلمرو است.
در این پژوهش نقشهای دهگانه آموزش عالی در نظام حقوق مالکیت فکری تدوین و دیدگاه پاسخگویان درباره میزان اهمیت هریک تدوین شده است. یافتهها مؤید اهمیت بالای کلیه نقشها وکارکرده از نظر پاسخگویان است. در کنار این تلاش، تجارب عملی26 دانشگاه معتبر جهان در زمینه حقوق مالکیت فکری با تأکید بر مبحث اختراعات با رویکرد تطبیقی جمعبندی شده است. تجارب دانشگاهها نشان میدهد جوهره اصلی فعالیت دانشگاهها ایجاد یک نظام حمایتی است تا بتوان ایدهها و پژوهشها را به سطح تجاریسازی و خلق ثروت رهنمون شد. انواع این حمایتها عبارت است از: مشاوره، تسهیل تجاریسازی، کمک به صدور مجوز، حمایت از بازاریابی، پیگیری امور ثبت اختراع، ارزیابی اختراعات دانشگاهی، کمکهای مالی، استانداردسازی، انگیزش، رسیدگی به دعاوی، تهیه اسناد حقوقی و کنترل قوانین. در نهایت دو سنخ اروپایی و آمریکایی شناسایی شده است. یافتهها نشان میدهند در ایران، آنچه درعمل اتفاق افتاده عمدتاً ارائه مشاوره و خدمات حقوقی، یعنی الگوی اروپایی بوده، نه الگوی امریکایی که تأکید بر کمک به تجاریسازی دارد.
* نویسنده مسؤول مقاله: salehi514@gmail.com Email:
دریافت: 1392/6/6 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1393/6/31