دوره 26، شماره 3 - ( 1401 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 108-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amirahmadi K, Sadeghi M. The nature of cinematic works from the perspective of literary and artistic property rights Looking at the laws of France, England, America and India. CLR 2022; 26 (3) :89-108
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-64301-fa.html
امیراحمدی کاظم، صادقی محسن. ماهیت شناسی آثار سینمایی از منظر حقوق مالکیت ادبی و هنری با نگاهی به حقوق فرانسه، انگلستان، آمریکا و هند. پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1401; 26 (3) :89-108

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-64301-fa.html


1- دانشجوی دکتری رشته حقوق خصوصی دانشگاه تهران
2- دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، sadeghilaw@ut.ac.ir
چکیده:   (1272 مشاهده)

اثر سینمایی، نوعی اثر هنری است که در بیشتر نظام‌های ملی، تابع قواعد ویژه‌ا‌ی است که سازگار با ماهیت و نوع این اثر و همچنین صنعت پر رونق آن می‌باشد. این موضوع در حقوق ملی، با وجود صنعت رو به شکوفایی فیلم در جامعه و علاقه‌مندان بیشمار به آن، هنوز مورد قانون‌گذاری قرار نگرفته و دارای مجموعه‌ای از قواعد حاکم بر آن نیست. می‌توان ‌یکی از دلایل این خلأ را نبود تعریف دقیقی از این اثر و عدم شناخت ماهیت آن دانست. سؤال اصلی که وجود دارد، این است که در خلأ قانونی موجود، ماهیت اثر سینمایی چیست؟ با توجه به تعریف اثر مشترک در قوانین فعلی مالکیت فکری، اثر سینمایی مطابق قانون فرانسه و ایران، برخلاف انگلستان، هند و ایالات متحده، اثر مشترک محسوب می‌شود و در بررسی دسته‌بندی‌های دیگر، می‌توان گفت اثر سینمایی، یک اثر مشتق، اقتباسی و صوتی تصویری نیز هست. در تمامی قوانین مورد بررسی، اثر سینمایی، اثری اقتباسی است. چرا که استفاده از عناصر اثر اولیه و تغییر در قالب در اثر دوم و یک اصالت نسبی در خلاقیت و نوآوری برای ایجاد اثر اقتباسی در همه قوانین مورد بررسی ذکر گردیده است. پس باید با توجه به حقوق آثار اقتباسی، برای محترم شمردن حقوق مولف اثر اولیه و حمایت از اثر سینمایی در حقوق ملی، قانون‌گذاری صورت پذیرد. همچنین در حقوق فرانسه مانند حقوق ایران اثر سینمایی اثر مشترک محسوب می‌گردد پس باید چگونگی بهره‌برداری از این اثر در حقوق فرانسه را در قانون‌گذاری برای آثار سینمایی در ایران مورد توجه قرار داد.

 
متن کامل [PDF 1246 kb]   (646 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: حقوق تطبیقی
دریافت: 1401/6/28 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1402/2/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.