شروط تحقق خسارت مشترک دریایی در مقررات یورک آنتورپ با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان و ایران

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در جریان سفر دریایی مسافر، کشتی، بار و کرایه در خطر است و ممکن است به هریک از این‌ها خساراتی وارد آید. چنانچه خسارات وارد تنها به حساب کشتی و آن قسمت از کالا یا سایر اموال روی کشتی که خسارت دیده ویا ایجاد هزینه کرده منظور ‌گردد، خسارت خاص و چنانچه در این خصوص، تقسیم یا تسهیم میان سایرین وجود داشته باشد، خسارات مشترک خواهد بود.
مطابق قاعده a از مقررات یورک آنتورپ 2004 که با تغییر اندکی از ماده 66 قانون بیمه دریایی انگلستان (مصوب 1906) اقتباس شده است، «عمل خسارت مشترک تنها زمانی تحقق می­یابد که فدا کردن یا هزینه‌های فوق‌العاده عمداً و به صورت معقول برای امنیت مشترک و حفظ اموال از مخاطراتی که در یک سفر مشترک دریایی پیش می­آید انجام شده باشد». شروط تحق خسارت مشترک گاه موجب حدوث اختلافات و در پس آن طرح پرونده­های متفاوتی گشته که بررسی آنان ضمن این‌که شروط تحقق مذکور در قاعده a را تشریح می‌کند، شروط دیگری را نیز که قاعده a بیانگر آن نیست، تبیین می­کند. تعریفی که از خسارات مشترک دریایی در ماده 185 قانون دریایی ایران (مصوب 1343) به عمل آمده با تعریف مذکور در قاعده a کاملاً تطبیق نمی­کند. در ماده 185 اشاره­ای به کلمات فدا کردن، مناسب و معقول و سفر دریایی مشترک نشده است؛ حال آن‌که هر‌یک از این کلمات و اصطلاحات در حوزه حقوق خسارات مشترک دارای مفهوم و اهمیت خاص است که لزوم تجدیدنظر در این مقررات را ایجاب می­کند.
کلیدواژه‌ها

 [1]  Laurence R. Baily, general average and the losses and expenses resulting from general average act, second edition, London, Liverpool: Webb and hunts, 1856.
[2]   Force-Robert, Admiralty and maritime law, federal judicial center, 2004.
[3]   Stevens And Benecke,  treatise on Average and adjustment of Losses in marine insurance, Boston: Lilly, Wait, Colman and Holden,1833.
 [4]   اعلائی فرد، محمد علی، حقوق دریایی حمل و نقل بین‌المللی دریایی، تهران، نخل دانش، 1387.
[5]    امید، هوشنگ، حقوق دریایی، ج2، تهران، مدرسه عالی بیمه تهران، 1353.
[6]   lord Chorley and C. T. Giles, Shipping Law, London, pitman, 1970.
[7]   E. R. Hardy Ivamy, Marine Insurance, 4th ed. , London, Butterworth, 1985 .
 [8]  Wilson, D. J, Lowndes and Rudolf: the law of general average and the York-Antwerp rules, 12Ed. , Sweet & Maxwell, 1997.
[9]   Baughen, Simon, Shipping Law, second ed. , London/Sydney: Cavendish, 2001.
[10] Kent, James, Commentaries on American law, 12th ed. ,2008.
[11] Susan Hodges, Cases & Materials on Marine Insurance Law - Susan Hodges, London: Cavendish Pub. , 1999.
[12] رمضانی، عباس، حقوق حمل و نقل دریایی، تهران، مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 1371.
[13] کاتوزیان، امیر ناصر، حقوق مدنی (وقایع حقوقی)، چ13، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1387.
[14] J. kenneth Goodaere A. C. L. L, marine insurance claims,2nd ed. ,Witherely and co. Ltd, London, 1981.
[15] صادقی نشاط، امیر، حقوق بیمه دریایی، تهران، مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 1370.
[16] William Tetley, international maritime and admiralty law ,edition Y. Blais, 2002.
[17] ابوعطا، محمد،  «خسارت مشترک دریایی»، مجله حقوق، دوره 38، ش 3، 1387.
[18] فرمانرواییان، ابوالبشر، حقوق دریایی، چاپخانه خرمی، 1349.
[19] ستوده تهرانی، حسن، حقوق دریایی و هوایی، انتشارات دانشگاه تهران، 1344.