مبانی حقوقی ضرورت کنترل کیفیت در قرارداد اجازه بهره برداری از علامت تجاری

نویسندگان
1 دانشیار دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 دکترای حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
در این مقاله نگارندگان تلاش نموده اند ضرورت وضع ماده 44 قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علایم ‌و نام های تجاری 1386 یعنی کنترل کیفیت در قراردادهای مجوز بهره برداری از علایم تجاری را بررسی نمایند.در این ماده نتیجه قصور در کنترل کیفیت توسط مجوز دهنده بی اعتباری قرارداد مجوز بهره برداری اعلام شده است.فلسفه این حکم کارکرد تمایزبخشی علامت در نظر مصرف کنندگان و اهمیت عدم گمراهی یا سردرگمی مصرف کنندگان می باشد.مطالعه تطبیقی قوانین کشورهای مختلف نشان می دهد که اگرچه عمده قوانین فاقد مقرره مشابهی می باشد اما موضع کشورهای اقلیت چون ایران و آمریکا منطقی تر بوده و مورد استقبال وایپو نیز قرار گرفته است. بر اساس نتایج این تحقیق مقرره ماده 44 قانون موصوف سیاست تقنینی مناسبی برای کشورمان بعنوان یک کشور در حال توسعه می باشد. با این حال خصوصاً‌ در ارتباط با قراردادهای مجوز بهره برداری تبلیغی این حکم قانونی نیازمند تعدیل می باشد چرا که در این نوع قراردادها عموما مصرف کنندگان کنترل کیفیت را از دارنده علامت تجاری انتظار ندارد . نگارندگان در نهایت با لحاظ طرح حمایت از مالکیت صنعتی مقرره ای مناسب جهت حمایت موثر از مصرف کنندگان و الزام موثر مجوزدهندگان به کنترل کیفیت پیشنهاد نموده اند.
کلیدواژه‌ها

  1.  


    7. منابع


    الف) منابع فارسی



    1. جعفرزاده، میرقاسم ،«تحلیل مفهومی مالکیت فکری : کوششی فراگیر در جهت تمهید نظریه ای فراگیر»،  مجله حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، شماره 52 یادنامه دکتر امیر حسین فخاری، 1382.

    2. فروغی، علیرضا، «بررسی فقهی و حقوقی مفهوم حق و ملک»، آموزه‌های فقه مدنی، شماره5  بهار و تابستان، 1393.

    3. حسن پور‏، محمد مهدی، حقوق رقابت و قرارداد مجوز بهره‌برداری، انتشارات مجد، 1395.

    4. جعفرزاده میرقاسم، عباس تبار فیروزجاه، مجید، «ابطال گواهی نامه اختراع و تعهد به استرداد عوضین درقراردادهای انتقال حق اختراع»، مجله تحقیقات حقوقی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ویژه نامه، شماره 16، 1393.


     


    ب) منابع انگلیسی



    1. Alexander , George J., , (1967); »The Economic Effect of Trademarks:  History and Competition«,44 , California Law Review, 1956).

    2. Bone, Robert G. , »Hunting Goodwill : A History of The Concept Of Goodwill In Trademaek Law«, Boston University Law Review, vol.86:547, 2005.

    3. Calboli , Irene, »Trademark Assignment with Goodwill: A Concept Whose Time Has Gone«, Florida Law Review, no. 57, 2005.

    4. Calboli, Irene, »The Sunset OF “Quality Control” IN Modern Trademark Licensing«, Marquette University Law School Legal Studies?,

    5. Comments and Notes ,» Trademark Licensing: The Problem of Adequate Control«, Duke Law Journal, 1968.  Available at: http://scholarship.law.duke.edu/dlj/vol17/iss5/2

    6. Dogan, Stacy L., Lemly, Mark A., »The Merchandising Right: Fragile Theory or Fait Accompli«?, Emory Law Journal, vol. 54, 2004

    7. Federal Trade Commission, »To Promote Innovation: The Proper Balance of Competition and Patent Law and Policy, A Report by the Federal Trade Commission«, October 2003, chapter part 1 available at http://www.ftc.gov/os/2003/10/ innovationrpt.pdf

    8. Griffor, Beverly M., »The Naked License: What Business Lawyers Need to Know to Protect Their Clients Against Trademark Abandonment« a American business Law Journal January 2012 vailable at http://www.michbar.org/business/BLJ/Spring2012/griffor.pdf (last visit 2014/5/4)

    9.  International Trademark Association (INTA), http://www.inta.org/ TrademarkBasics/ FactSheets/ Pages/ TrademarkLicensing. aspx

    10.  Researchpaper Series Research Paper No. 07-09, September 2007.

    11.  Kratzke, William P.,» Normative Economic Analysis of Trademark Law«, Memphis State University Law Review No. 21, 2010.

    12.  Lemley , Mark A., »The Modern Lanham Act and the Death of Common Sense«, Yale Law Journal, no. 108, 1999. available at http://www.thefreelibrary.com/The+modern+Lanham+Act+and+the+death+of+common+sense.-a055095918

    13.  Locke, John, Second Treatise Of Government, See http://www.constitution.org/jl/2ndtr05.txt

    14.  Marks, Alfred M., »Trademark Licensing- Toward a More Flexible Standard«, ‏The Trademark Reporter., vol. 78, 1988. Available at http:// legacy.library.ucsf.edu/ tid/ mxw80e00/ pdf

    15.  McClure, Daniel M., »Trademarks and Unfair Competition : Critical History of Legal Thought«, Trademark Report , no. 69,1979.

    16.  Osman , Richard M., Borchard, William M., »Trademark Sublicensing and Quality Control«, The Trademark Reporter, vol 70, No 2, 1980. available at: http://heinonline.org/ HOL/LandingPage?handle=hein.journals/thetmr70&div=18&id=&page=

    17.  Ribando, Monique L., Pavento , Micheal S., »Quality Control in Trademaek Licensing«, The Metropolitan Corporate Counsel, vol.15, 2007. no. 8 available at http:// www.kslaw.com/Library/publication/MCCTrademark Licensing_RibandoPavento.pdf

    18.  Rahnasto, Ilkka, Intellectual Property Rights, External Effects and Anti-trust Law : Leveraging IPRs In The Communications Industry, Oxford university Press, New York, 2003.

    19. UNCTAD Secretariat, »Competition policy and the exercise of intellectual property rights« 2008,Doc NO.TD/B/Com.2/CPL/68

    20. Wilkof, Neil J, Daniel Burkitt,Trade Mark Licensing, Second Edition, London. Sweet & Maxwell. 2005.

    21.  World Intellectual Property Organization, Trademark Licensing, 2015, Available at:


    http://www.wipo.int/export/sites/www/sme/en/documents/pdf/ip_panorama_12_learning_points.pdf



    1.  World Intellectual Property Organization ,WIPO intellectual property handbook: Policy, Law and Use, 2004 e-book Available at http://www.wipo.int/about-ip/en/iprm/