سازمان مدیریت جمعی سینماگران؛ جستاری در نظام حقوقی آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده


اداره حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار سینمایی به فرایندی نیاز دارد که سینماگران با آسودگی به تولید آثار مبادرت نمایند. چه همواره مخاطرات ناشی از بهره­برداری­های غیرمجاز با توسعه اینترنت و فناوری­های الکترونیکی فزونی گرفته است. الگوی سازمان‌های مدیریت جمعی که سال­هاست در کشورهای دارای صنعت سینما به اجرا درآمده می­تواند بررسی شود تا با اخذ تجربیات آنان، زمینه اداره حقوق سینماگران به نحو احسن فراهم گردد. علاوه برآن، با تصویب لایحه قانون حقوق مالکیت ادبی و هنری، تاسیس این سازمان­ها در دستور کار قرار خواهد گرفت. بنابراین ساختار، ماهیت، فرایند انجام کار، وظایف و مجوزهای بهره­برداری صادره از سوی سازمان­های مدیریت جمعی سینمایی نیاز به مطالعه دارد. مقاله کنونی با رویکرد تحلیلی- توصیفی تلاش دارد به این مسأله بپردازد که ماهیت سازمان­های مدیریت جمعی آثار سینمایی چیست و چه سازوکارهایی برای اداره حقوق در آنها اتخاذ می­شود؟ آنچه در این پژوهش اهمیت دارد، استفاده از تجربه کشورهای صاحب صنعت سینما شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند است که محور اصلی مطالعه را تشکیل می­دهد. مقاله سرانجام نتیجه­گیری می­کند که سازمان­های مدیریت جمعی سینمایی با عنایت به توسعه صنعت سینما در کشورهای مذکور و تفاوت­های ساختار حقوقی آنها دارای تنوع حقوقی هستند اما مدل سازمان عام سینمایی جهت صدور مجوزهای بهره­برداری­ از اثر سینمایی برای ایران قابل پیشنهاد خواهد بود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


- منابع فارسی
 قوانین و مقررات
 لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط.
 اساسنامه خانه سینما، مصوب 1392.
 قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان، 1348.
 مقاله‌ها و کتاب‌ها
 پورمحمدی، شیما، "حق مؤلف و حقوق مرتبط در سازمان‌های مدیریت جمعی"، فصلنامه حقوق پزشکی، ویژه‌نامه حقوق مالکیت فکری، 1391.
 پورمحمدی، شیما، "انواع سازمان‌های مدیریت جمعی"، فصلنامه حقوق پزشکی، ویژه‌نامه حقوق مالکیت فکری، 1393.
 شاکری، زهرا و محمدی،حکیمه، "بررسی وضعیت حقوقی سازمان‌های مدیریت جمعی در جهان کنونی"، فصلنامه حقوق پزشکی، ویژه‌نامه حقوق مالکیت فکری، 1393.
 مدرس، هانیه و صادقی، محسن، "سازمان‌های مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری"، مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره هشتم، شماره سوم، 1395.
 محمدی، رافونه، نظام حقوقی حاکم بر مدیریت جمعی مالکیت فکری، تهران: جاودانه، 1392.
 معینی، حامد، "آیین‌نامه و اساسنامه پیشنهادی برای سازمان‌های مدیریت جمعی"، فصلنامه حقوق پزشکی، ویژه‌نامه حقوق مالکیت فکری، 1393.
- منابع غیرفارسی
 قوانین و مقررات
 Beijing Treaty on Audiovisual Performances, 2012.
 Copyright Act, 1957 (amended by Act No. 27 of 2012), India.
 Council Directive of 27 September 1993 on the coordination of certain rules concerning Copyright and related rights related to copyright applicable to satellite broadcasting and cable retransmission (93/83/EEC).
 Council Directive of 19 November 1992, 92/100/EEC.
 Directive 2001/29/EC.
 International Convention for the Protection of Performers, Producers of Phonograms and Broadcasting Organizations done in Rome,1961.
 Intellectual Property Code, Act No. 94-361 of 10 May 1994 art. 5I Official Journal of 11 May 1994, France. (consolidated version of March 17, 2017)
 U.S. Copyright Act of 1976, 17. U.S.C. §§ 101 et seq, (2011).
 The Collective Management of Copyright (EU Directive) Regulations, 2016.
 The Copyright Rules (Implementing Rules/Regulations), 2013, India.
 مقاله‌ها و کتاب‌ها
 Ficsor, Mihaly,Collective management of copyright and related rights, world intellectual property organization, 2002.
 Koskinen-Olsson, Tarja & Lowe, Nicholas (1), Module1: General Aspects of Collective Management, world intellectual property organization, 2012.
 Koskinen-Olsson, Tarja & Lowe, Nicholas (2) , Module 3: Management of copyright and related rights in the audiovisual field, world intellectual property organization, 2012.
 L. Bently & B. Sherman, Intellectual Property Law. 3rd ed .London: Oxford University Press, 2009.
 Ola, olukunle, Copyright Collective administration in Nigeria: lessons for Africa, Berlin: Springer Science & Business Media, 2013.
 Watt, Richard, Collective Management as a Business Strategy for Creators: An Introduction to the Economics of Collective Management of Copyright and Related Rights, world intellectual property organization, 2016.

 سایت‌ها
 <https://www.Afmsaga ftrafund.org/about.php>.
 < https://www.alcs.co.uk/join-alcs>.
 <http://www.alcs.co.uk/Join/How-to-join/FAQs> .
 <https://www.ascap.com/help/ascap-licensing>.
 <https://www.ascap.com/ help/my-ascap-membership>.
 < https://www.ascap.com/~/media/files/pdf/licensing/classes/2017-licensing agreements _rates _ rep orts/adult-entertainment-license.pdf?la=en&hash=77FCDD2F4A9186041F46264D2588F2 58938A415D>.
 <http://www.copyright.com.>.
 < https://d29dqxe14uxvcr.cloudfront.net/uploads%2F1502204671317-ac82qo acsks-349b814 c82b17dd02b84a6e01f2de6d1%2FDirectors+UK+Code+of+Conduct.pdf >.
 < https://www.directors.uk.com/about/disputes-and-complaints >.
 <https://www.directors.uk.com/join>.
 <https://fbwebsitedefaultstorage.blob.core.windows.net/umbraco/2379/stsl_terms-and-condit ions _ sep-2017.pdf>.
 <https://www.filmbankmedia.com/about>.
 <http://www.iprs.org/cms/IPRS/Articles ofAssociation.aspx>.
 <https://www.mpaa.org/wp-content/uploads/2018/03/MPAA-Industry-Economic-Contribution Factsheet_2016-FINAL-2.pdf>.
 < https://www.mplc.org/files/MPLC-Umbrella-License-Brochure-Application.pdf>.
 <http://www.pplindia.org/docs/PPL%20Licence%20Back%20%20page.jpg>.
 < http://www.pplindia.org/docs/15%20Restaurant%20&%20Cafes.pdf>.
 <https://www.prsformusic.com/what-we-do/protecting-music/fighting-music-piracy>.-
 <https://www.sacd.fr>.
 <http://support.copyright.com/index.php?action=article&id=398&relid=53>.
 < http://www.themplc.co.uk/files/mplctariffresturant.pdf>.