منابع فارسی
الف) کتب
1- امید، هوشنگ (1353)، حقوق دریایی، ج 2، مدرسه عالی بیمه تهران.
2- صفایی، سید حسین، رحیمی، حبیبالله(1394)، مسئولیت مدنی (الزامات خارج از قرارداد)، تهران، سمت.
ب) مقالات
1- بادینی، حسن؛ شعبانی کندسری،هادی؛ رادپرور،سجاد، (1391)، «مسئولیت محض؛ مبانی و مصادیق»، مجله مطالعات حقوق تطبیقی، دوره 3، شماره 1، صص 19-36.
2- پارسا، ناهید، (1401) «مسئولیت مدنی در حوادث ناشی از یادگیری عمیق هوش مصنوعی( مطالعه موردی: خودروهای تمام خودران)، حقوق خصوصی، شماره 19،دوره 2، صص45-466.
3- تخشید، زهرا، (1400)«مقدمه ای بر چالش های هوش مصنوعی در حوزه مسئولیت مدنی»، حقوق خصوصی، شماره 38، صص227-250
4- حکمتنیا، محمود؛ محمدی، مرتضی؛ واثقی، محسن، (1398) «مسئولیت مدنی ناشی از تولید رباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی» مجله حقوق اسلامی، سال پانزدهم، ش 60، صص231-255
5- حمزه نظر پور، علی اکبر ایزدی فرد، محمد، محسنی دهکلانی(1399) «بررسی فقهی حقوقی مسئولیت مدنی ربات»، فقه و اصول، 127، صص 171-190.
6- رجبی، عبداله،(1398) «ضمان در هوش مصنوعی»، حقوق تطبیقی، دوره 10، شماره 2، صص449-466.
7- زاکری نیا، حانیه (1402)«ماهیت و مبنای مسئولیت مدنی ناشی از هوش مصنوعی در حقوق ایران و کشورهای اتحادیه اروپا» ، حقوق خصوصی، شمار 20، دوره 1، صص135-152.
8- عباسلو، بختیار (1385) «مسئولیت نیابتی در حوادث رانندگی» شماره 30، فصلنامه دانش اجتماعی، صص 122- 130.
9- مشهدی زاده ، علیرضا، قلی نیا، رضا( 1401)«مسئولیت مدنی کاربر در به کارگیری سیستم هوش مصنوعی» خودرو، پژوهش های حقوقی، دوره 21، شماره 50، صص 305-331.
10- نصیران، داود؛ آبخیز، مجید؛ عباسیان، رضا، (1394) «مقایسه تطبیقی جبران خسارت نیابتی در فقه و حقوق کامن لا» مجله فقه و مبانی حقوق اسلامی، ش 3، صص 11- 28.
عربی
1- الحسینی المراغی، عبدالفتاح،(1418)، القواعد الفقهیه، ج 2، چ 1، قم: موسسه النشر الاسلامی
2- کاشف الغطا، محمد حسین(1359) تحریر المجله، ج 3، قم، مکتبه النجاح.
منابع انگلیسی
A)Books
1- Harpwood, Vivienne)2009). Modern Tort Law; New York, Published By Routledge-Cavendish.
2- Soyer, Bari; Tettenborn, Andrew (2020). Autonomous Vessels And Third-Party Liabilities "New Technologies, Artificial Intelligence And Shipping Law In The 21st Century ,1stedn, Routledge.
3-Soyer, BariTettenborn, Andrew )2021). Artificial Intelligence And Autonomous Shipping Developing The International Legal Framework, Oxford, UK ; New York, NY : Hart Publishing.
B)Articles
1- Veal, Robert.(2020) "Regulation And Liability In Autonomous Shipping: A Panoptic View" Tulane Maritime Law Journal, Vol. 45, No. 1, Winter, P. 101-138.
2- Van Hooydonk, Eric (2014)" The Law Of Unmanned Merchant Shipping – An Exploration, Journal Of International Maritime Law", Lawtext Publishing Limited, P.403-423.
3-Nevejans, Nathalie) 2016( ,".European Civil Law Rules In Robotics";
Directorate-General For Internal Policies.
4- Douma,, Frank, Onyiah, Ify & Lari Adee) 2015("Self-Driving Vehicles And Policy Implications: Current Status Of Autonomous Vehicle Development And Minnesota Policy Implications", 16 MINN. J.L. SCI. & TECH , Vol16.
5-Bertolini, Andrea,(2013), "Robots As Products: The Case For A Realistic
Analysis Of Robotic Technologies And The Law", Law Innovation And
Technology Journal, Vol.5(2)
6-Cerka, Paulius, Jurgita Grigiene & Gintare Sirbikyte (2015), "Liability For
Damages Caused By Artificial Intelligence", Computer Law & Security Review,
31
7- Marel KATSIVELA( 2018),"The Effect Of Unmanned Vessels On Canadian Law: Some Basic Legal Concepts", Marsafelaw Journal 4.
8- Felix Collin ,)2019)."Maritime Product Liability At The Dawn Of Unmanned Ships - The Finnish Perspective", SIMPLY 2018 Scandinavian Institute Of Maritime Law Yearbook, Marlus Nr. 519, 2019.
9- D. Osinuga ,(2020), " Unmanned Ships: Coping In The Murky Waters Of Traditional Maritime Law, PPP God. 59 ,174, Str. 75-105
10 Asgeir J. Sørensen , (2011) ,A survey of dynamic positioning control systems, Annual Reviews in Control,Volume 35, Issue 1, 123-136
11- Schellekens, M. (2018). "No-fault Compensation Schemes for Self-driving Vehicles. Law", Innovation and Technology, 10(2), 314-333. Retrieved from
C)Thesis
1- Lee, Tuan Khee, (2020), Liability Of Autonomous Ship: The Scandinavian Perspective, University Of Oslo.
2- Ivana Bianca Surian ,(2019),The Dawn Of Unmanned And Autonomous Vessels And The Legal Consequences Of A M.A.S.S. Collision, University Of Kwazulu-Natal College Of Law And Management Studies School Of Law (Howard College.
3- Paolo Zampella,(2019) Maritime And Air Law Facing Unmanned Vehicle Technology, Università Degli Studi Di Cagliari.
4- Drummond, David Mikal, (2020) An Evaluation Of The Collision And Strict Liability Framework For The Shipowner With Respect To Autonomous Vessels: A Norwegian Perspective, University Of Oslo.
5- Falkanger, T., Bull, H. And Brautaset, L. (2017). Scandinavian Maritime Law. 4th Ed. Oslo: Universitetsforlaget.
C)Websites
1-Https://Www.Portofrotterdam.Com/En/Doingbusiness/Logistics/Cargo/Containers/50-Years-Of-Containers/The-Robot-Is-Coming, Accessed On 09 May 2019; Marc Prosser ‘Chinese Port Goes Full Robot With Autonomous Trucks
2-Www.Marineinsight.Com/Marine-Safety/The-Relation-Between-Human Error-And-Marine-Industry
3- IMO Webpage, IMO Takes Frst Steps To Address Autonomous Ships. Retrieved From Http://Www. Imo.Org/En/Mediacentre/Pressbriefngs/Pages/08-MSC-99-MASS-Scoping.Aspx. Last Access 30 June 2020.
4- Luci Carey, Report On BIMCO Autonomous Ships Seminar (Report 19/01) NUS Centre For Maritime Law, 2019, Pp. 6.
5- Shipowner’s Club ‘Unmanned And Autonomous Vessels – The Legal Implications From A P&I Perspective’ Available At Https://Www.Shipownersclub.Com/Unmanned-Autonomous-Vessels-Legal-Implications-Pi-Perspective/, Accessed On 18 April 2019
6-Https://Www.Gartner.Com/Smarterwithgartner/Gartner-Top-10-Strategic-Technology-Trends-For-2018
7- Https://Www.Iso.Org/Obp/Ui/#Iso:Std:Iso:8373:Ed-2:V1:En
8-Www.Marineinsight.Com/Marine-Safety/The-Relation-Between-Human Error-And Marine-Industry
9- Remote And Autonomous Ships – The Next Step Http://Www.Rolls-Royce.Com/~/Media/Files/R/Rolls-Royce/Documents/Customers/Marine/Ship-Intel/Aawawhitepaper-210616.