حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار تتو (خال‌کوبی) با تأکید بر دکترین حقوقی آمریکا و حقوق ایران

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده
دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
استفاده از تتو (خال‌کوبی) به­عنوان ابزاری برای آرایش یا بیان برخی افکار و عقاید، در سطح جامعه، به­ویژه بین جوانان و نوجوانان در حال گسترش است. این واقعیت، بیانگر ضرورت توجه به مسائل حقوقی مرتبط با تتو، از جمله حقوق مالکیت ادبی و هنری آثار تتو است. نتایج این مقاله توصیفی-تحلیلی نشان می­دهد در آمریکا، دکترین حقوقی غالب، شرایط اعطای حق مؤلف، یعنی اصالت، قرار گرفتن اثر در زمره آثار تألیفی و تثبیت در حامل مادی را در مورد تتو محقق می­داند. هرچند تحقق شرط اخیر، به دلیل تثبیت تتو در پوست انسان، با ایراداتی از قبیل امکان محو تتو با استفاده از لیزر یا تغییرات پوست و نظریه اشیای کاربردی مواجه شده که البته این ایرادات بی­پاسخ نمانده است. در حقوق ایران، حمایت از آثار تتو که مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشند، به شرط اصالت و تجسم خارجی و انتشار برای نخستین بار در ایران، امکان­پذیر است؛ بنابراین، در حقوق هر دو کشور، با تفاوت­هایی در شرایط ایجابی و سلبی، حمایت از آثار تتو امکان­پذیر است. در عین حال، با توجه به قرار گرفتن تتو بر پوست انسان، اعمال حقوق مادی و معنوی دارنده با محدودیت­های استفاده منصفانه و لیسانس ضمنی مواجه خواهد بود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع
الف. فارسی
1. اسماعیلی، محسن (1384)، «آثار مورد حمایت در حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران و شرایط آن»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)، شماره 28، صص.35-7،
2. افراسیابی، حسین، طاهره شریعتی نسب (1398)، «بازنمایی معنا و تجربه خالکوبی در میان زنان جوان»، جامعه‌پژوهی فرهنگی، شماره 3 (پیاپی 33)، صص. 48-25.
3. انصاری، باقر (1386)، «شرایط اثر قابل حمایت در نظام مالکیت‌های ادبی و هنری (کپی‌رایت)»، تحقیقات حقوقی، شماره 45، صص.151-97، .
4. جعفری، علی (1393)، «بررسی حقوقی ضابطه‌ی اصالت آثار ادبی و هنری (همراه با نقد رأی دادگاه شعبه 1083 دادگاه عمومی کیفری تهران»، دیدگاه‌های حقوق قضایی، شماره 65، صص. 36-15.
5. حبیب زاده، توکل و علی اصغر فرج پور اصل مرندی (1395)، کرامت انسانی و ابتنای حقوق بشری و شهروندی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن، مطالعات حقوق عمومی، دوره 46، شماره 1، صص. 137-115.
6. خبره، سمیرا (1400)، «مدل‌های سبب‌شناسی اختلال اضطراب اجتماعی در میان جوانان دارای خالکوبی»، روانشناسی و علوم تربیتی در هزاره سوم، شماره 6، صص.41-32.
7. زرکلام، ستار (1387)، حقوق مالکیت ادبی و هنری، تهران، سمت.
8. شبیری زنجانی، سید حسن (1395)، «مطالعه تطبیقی چالشهای حقوقی حمایت نظام فعلی کپی‌رایت از هنرهای معاصر با تاکید بر حقوق ایران و انگلستان»، الهیات هنر، شماره 4، صص. 32-5.
9. صاحب، طیبه، عباس مرادی (1399)، «حق انصراف از انتشار آثار ادبی )مطالعه تطبیقی در اسناد بین‌المللی و برخی نظامهای حقوقی شناسایی کننده این حق(»، پژوهش حقوق خصوصی، شماره 31، 140-115.
10. صادقی، سارا و دیگران (1399)، «جستاری بر معناشناسی خالکوبی زنان لرستان»، مجله زن در فرهنگ و هنر، شماره 4، صص. 621-587.
11. صرامی، عارفه (1395)، «بررسی تاتو به‌عنوان هنر در ساختار فرهنگی و اجتماعی معاصر»، پژوهش هنر، شماره 11، صص.136-123.
12. قبولی درافشان، سید محمد هادی (1395)، بررسی موضوعی و حکمی اعانه بر حرام در فقه قراردادها، تهران، میزان.
13. قبولی درافشان، سید محمدهادی، مصطفی بختیاروند (1400)، مقدمه‌ای بر حقوق مالکیت فکری، همراه با ترجمه قانون حمایت مالکیت فکری مصر، تهران، میزان.
14. قبولی درافشان، سیدمحمد هادی (1400)، «غذا با طعم حق مؤلف، امکان سنجی حمایت حقوق مالکیت ادبی و هنری از ابتکارات آشپزی )مطالعة تطبیقی در حقوق آمریکا و ایران»، حقوق خصوصی، دوره 18 شماره 2.، صص. 485-467.
15. لایحه مالکیت ادبی و هنری 1395.
16. محسنی، سعید، سید محمد مهدی قبولی درافشان (1394)، حقوق ادبی و هنری (با مطالعه تطبیقی در حقوق ایران، فرانسه و مصر)، مشهد، مؤسسه انتشاراتی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی.

ب. انگلیسی
17. Alter-Muri, Simone (2020), “The Body as Canvas: Motivations, Meanings, and Therapeutic Implications of Tattoos”, Art Therapy, V. 37, 2020 – Iss 3, pp.1-8, DOI:10.1080/07421656.2019.1679545 (last vvisited: 11/25/2022).
18. Beasely, Matthew (2012), “Who Owns Your Skin: Intellectual Property Law and Norms Among Tattoo Artists", Southern California Law Review, V.84, N.4, pp.1137-1182, https://southerncalifornialawreview.com/2012/05/02/who-owns-your-skin-intellectual-property-law-and-norms-among-tattoo-artists-note-by-matthew-beasley/ (last visited: 10/5/2022).
19. Boozer, Chandel (2018), “When the Ink Dries, Whose Tatt Is it Anyway? The Copyrightability of Tattoos”, J. S. Moorad Sports Law Journal, V. 25, pp.275-313, https://digitalcommons.law.villanova.edu/mslj/vol25/iss2/2 (lasr visited: 10/27/2023).
20. Bradley, Timothy (2011), “The Copyright Implications of Tattoos Why Getting Inked Can Get You into Court”, Entertainment & Sports Lawyer, V.29, N.3, https://coatsandbennett.com/wp-content/uploads/2020/06/the-copyright-implications-of-tattoos.pdf (last visited: 5/2/2022).
21. Campbell v. Acuff-Rose Music, Inc., 510 U.S. 569, 594 (1994)
22. Chronis, Arianna D. (2019), “The Inky Ambiguity of Tattoo Copyrights: Addressing the Silence of U.S. Copyright Law on Tattooed Works”, Iowa Law Review, V.104, Iss.3, pp.1483-1521, https://ilr.law.uiowa.edu/sites/ilr.law.uiowa.edu/files/2022-10/The%20Inky%20Ambiguity%20of%20Tattoo%20Copyrights%20Addressing%20the%20Silence%20of%20U.S.%20Copyright%20Law%20on%20Tattooed%20Works.pdf (last visited: 2/5/2023).
23. Commander, Jenifer L. (2015), “The Player, the Video Game and the Tattoo Artist: Who Has the Most Skin in the Game?”, Washington and Lee Law Review, V.72, Iss 4, pp. 1947-1988, https://scholarlycommons.law.wlu.edu/wlulr/vol72/iss4/7 (last vsited: 2/5/2023).
24. Cotter, Thomas F. Mirabole, Angela M. (2003), “Written on the Body: Intellectual Property Rights in Tattoos, Makeup, and Other Body Art”, UCLA Entertainment Law Review, V.10:2, pp.97-138, https://escholarship.org/uc/item/77j602d0 (last visite: 9/8/2022).
25. Cummings, David M. (2013), “Creative Expression and the Human Canvas: An Examination of Tattoos as a Copyrightable Art Form”, Illinois Law Review, V.2013, pp.279-318, https://illinoislawreview.org/wp-content/ilr-content/articles/2013/1/Cummings.pdf (last visite: 4/3/2022).
26. Erikson, Daan G (2019), “Copyright Protection for Conceptually for Conceptually Separable Artistic Features Post-Star Athletica: A Useful Article on Useful Articles”, Chicago-Kent Journal of Intellectual Property, V.18, Iss.1, pp.56-110, https://scholarship.kentlaw.iit.edu/ckjip/vol18/iss1/3?utm_source=scholarship.kentlaw.iit.edu%2Fckjip%2Fvol18%2Fiss1%2F3&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages (last visite: 1/5/2022).
27. Graham, M.Lori & McJohn, S.M (2020), "Intellectual Property's First Sale Doctrine and the Policy Against Restraints on Alienation", Texas Sa&m Law Review, v.7,iss.3,pp.497-541.
28. Grassi, Brayndi L. (2016), “Copyrighting Tattoos: Artist vs. Client in the Battle of the (Waiver) Forms”, Mitchell Hamline Law Review: Vol. 42: Iss. 1, pp.43-69, https://open.mitchellhamline.edu/mhlr/vol42/iss1/8 (last visited: 5/7/2022).
29. Hatcher, Jordan S. (2005), “Drawing in Permanent Ink: A look at Copyright in Tattoos in the United States”, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=815116 (last visited: 1/27/2023).
30. Hatic, Meredith (2013), “Who Owns Your Body Art?: The Copyright and Constitutional Implications of Tattoos”, Fordham Intell. Prop. Media & Ent. L.J, V.23, N. 1, pp.396-435, https://ir.lawnet.fordham.edu/iplj/vol23/iss1/7 (last visited: 1/25/2022).
31. Hobbs, Michael, Coghill, Kimberly (2021), “Legal Ink: an Overview of Copyright Law and Tattoos”, Journal of Intellectual Property Law & Practice, V.16, N.12, pp.1386-1390, https://doi.org/10.1093/jiplp/jpab159
32. Hsieh, Jessica (2019), “Trading Your Skin in Exchange for A Piece of Art: A Legal Analysis of Tattoos As Copyrightable Subject Matter”, Santa Clara Law Review, V.59, N.1, pp.135-164, https://digitalcommons.law.scu.edu/lawreview/vol59/iss1/4 (last visited: 5/7/2022).
33. King, Yolanda M. (2013), “The Challenges “Facing” Copyright Protection for Tattoos”, Oregon Law Review, V.92, pp.129-161, https://ssrn.com/abstract=2802292 (2/5/2023).
34. King, Yolanda M. (2014), “The Enforcement Challenges for Tattoo Copyrights”, Journal of Intellectual Property Law, V.22, Iss. 1, pp.29-70, http://digitalcommons.law.uga.edu/jipl/vol22/iss1/3 (last visited: 9/12/2022).
35. King, Yolanda M. (2018), "Copyright Protection of Tattoos", in Non-Conventional Copyright, Edited by Bonadio, Enrico, Lucchi, Nicola, Elgar.
36. Lesicko, Christine (2013), "Tattoos as Visual Art: How Body Art Fits into the Visual Artists Rights Act", IDEA, n. 53.
37. Mazur, Viktoria (2018), "Copyright Protection of Tattoo", Bachelor’s thesis, TALLINN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, School of Business and Governance, Department of Law.
38. Mueller, Simon M. et al (2020), “Role of Tattoos in Football: Behavioural Patterns and Success: An Analysis of the FIFA World Cup 2018”, Clinics in Dermatology, v.38, Iss.6, pp. 788-792, https://doi.org/10.1016/j.clindermatol.2020.04.006.
39. Marcisewzki, Mark (2021), “Copyright, Tattoos, and Animated Likeness: Why Size Should Not Matter”, Texas Intellectual Property Law Review, V.29, pp. 85-125, https://tiplj.org/wp-content/uploads/Volumes/v29/Marciszewski_final.pdf (last visited: 9/17/2022).
40. Millstein, Arrielle Sophia (2014), “Slaves to Copyright: Branding Human Flesh as a Tangible Medium Medium of Expression”, Pace Intellectual Property, Sports & Entertainment Law Forum, V.4, Iss.1, pp. 135-176, https://digitalcommons.pace.edu/pipself/vol4/iss1/5 (last visited: 9/11/2022).
41. Minahan, Michel C (2015), “Copyright Protection for Tattoos: Are Tattoos Copies?”, Notre Dame Law Review, V.90, Iss.4, pp. 1713-1738, http://scholarship.law.nd.edu/ndlr/vol90/iss4/12 (last visited: 6/3/2022).
42. Mixon, John (2019), “Fixation on Flesh: Why Tattoos Should Not Garner Copyright Protection”, NYSBA Entertainment, Arts and Sports Law Journal, V.30, N.1, pp. 25-30, https://nysba.org/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=92659 (last visited: 5/9/2022).
43. Nimmer, David (2011), Declaration of David Nimmer, ¶ 18, Whitmill, No. 4:11-CV-752, available at: https://www.wired.com/images_blogs/threatlevel/2011/05/nimmerdec.pdf (last visited: 1/27/2023).
44. Perzanowski, Aron K. (2013), “Tattoos & IP Norms”, Faculty Publications. Paper 47. http://scholarlycommons.law.case.edu/faculty_publications/47. (last visited: 1/6/2023).
45. Sahlsten, Sonja Wolf (2016), “I'm a Little Treepot: Conceptual Separability and Affording Copyright Protection to Useful Articles”, Florida Law Review, V.67, Iss.2, pp. 941-975, http://scholarship.law.ufl.edu/flr/vol67/iss2/27 (last visited: 9/5/2022).
46. Schueller, Randy (2002), Tattoo, in How Products Are Made, V.7, edited by Blanchfield, Deirdre S., Detroit, Gale Group.
47. Shivakumar, Ishan (2021), “What Do You Think About Ink? Copyright, Tattoos & The NBA”, Harvard Journal of Law & Technology, V.34, pp. 1-6, https://jolt.law.harvard.edu/digest/what-do-you-think-about-ink-copyright-tattoos-the-nba (last visited: 6/7/2022).
48. Tantratian, Attamongko (2020), Copyright's Fixation Requirement: Is It Still Needed?, M.A Thesis, Indiana University Maurer School of Law.
49. Tushnet, Rebecca (2013), “Judges as Bad Reviewers: Fair Use and Epistemological Humility”, Georgetown Public Law and Legal Theory Research Paper No. 13-020, pp.20-32, http://ssrn.com/abstract=2230071 (last visited: 2/5/2023).
50. U.S Copyright Office (2021), Compendium of U.S. Copyright Office Practices, Third Edition, U.S, United States Copyright Office.
51. Wasnik, Avantika (2022), “Tattoo Artist and Tattoo Bearer’s Rights under the Law”, International Journal of Management & Humanities, V.5, Iss.2, pp.77-83, DOI: https://doij.org/10.10000/IJLMH.112829.
52. Wills, Kathleen (2021), “That Tattoo on Her Shoulder: The Intersection of Copyright Law & Tattoos”, Texas A&M Journal of Property Law, V.7, n.4, pp. 622-662, DOI: https://doi.org/10.37419/JPL.V7.I4.3.
ج. منابع برخط
53. https://andscape.com/features/how-nba-players-embraced-tattoos-and-changed-the-game/. (last visited: 1/10/2023)
54. https://authoritytattoo.com/what-is-a-flash-tattoo/ . (last visited; 1/20/2023).
55. https://chosenarttattoo.com/difference-custom-flash-tattoo/. (last visited: 1/20/2023).
56. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27825. (last visited: 1/15/2023).
57. https://ipwatchdog.com/2023/01/07/year-poised-landmark-one-tattoo-copyright-litigation/id=154955/. (last visited: 1/7/2023).
58. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45143&mid=256976. (last visited: 1/15/2023).
59. https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/medium. (last visited: 12/2/2023).
60. https://www.merriam-webster.com/dictionary/body%20art. (last visited:12/2/2022).
61. https://www.merriam-webster.com/dictionary/medium. (last visited: 12/2/2022).
62. https://www.merriam-webster.com/dictionary/tattoo#h1. (last visited: 12/2/2022).
63. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/american_english/tattoo_1. (last visited: 12/2/2022).