مقاله ترجمه : " هوش مصنوعی و قانون‌گذاری: یک مرور کلی"

نویسنده
استادیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
موضوعی که این مقاله به آن می­پردازد این است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود فرایند قانون‌گذاری کمک کند. از جمله کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی در قانون‌گذاری می‌توان به فرصت‌های موجود در سه حوزه فنّ قانون‌گذاری، فرایند قانون‌گذاری و نظارت بر قانون‌گذاری اشاره کرد. به­علاوه، این پژوهش به چالش‌ها و تهدید­های هر حوزه پرداخته و کاربردهای احتمالیِ فناوری نوینِ هوش مصنوعی را نیز ارائه می­­کند. نکته قابل توجه این است که تمامی پیشرفت­هایی که تا به امروز در حوزه قانون‌گذاری و هوش مصنوعی حاصل شده است، هنوز در مراحل اولیه خود هستند و به طور کامل تکامل نیافته‌اند. حتی ممکن است آن­قدر مقدماتی و ابتدایی باشند که نتوان آن‌ها را «پیشرفت» نامید. با این حال، تجربه فزاینده‌ای در طراحی سامانه­های مبتنی بر داده و تدوین قوانین به صورت موازی وجود دارد. حتی اگر این سامانه­ها لزوماً شامل عناصر و مؤلفه­های هوش مصنوعی به معنای دقیق کلمه نباشند، می‌توان درس‌های ارزشمندی از چنین طرح­هایی آموخت. بنابراین، برای هر یک از سه کاربرد احتمالی فوق­الذکر، این مقاله «سامانه دیجیتالیِ قانون محیط زیست»[1] را مورد پژوهشِ موردی قرار می­دهد. این سامانه برخطِ حاوی داده­های دیجیتالی درباره قانون محیط زیست است که اولِ ژانویه ۲۰۲4 در هلند به اجرا در آمد.[2]


[1] Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO): Digital System Environment and Planning Act

مترجم: «سامانۀ دیجیتالیِ قانون محیط زیست (DSO)» شامل درگاه­های مجازیِ ملی و محلی کشور هلند است که با هدف حمایت از اجرای قانون محیط زیست در این کشور راه­اندازی شده است. ذیل این مصوبه، 26 قانون تجمیع و در قالب یک قانون واحد ارائه و اجرا شد.

[2] https://business.gov.nl/business-location/environment-plan/the-environment-and-planning-act-omgevingswet-what-does-it-mean-for-you







کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adviescollege toetsing regeldruk (2020) Rapportage n.a.v. het ATR-onderzoek naar het IAK(-
document) bij voorgenomen wet- en regelgeving [Report following the ATR survey on the IAK
(document) in proposed legislation and regulation]. The Hague, December 2020.
Advice of the ICT Review Office (2017) Annex to Parliamentary papers II, 2017/18, 33118, no. 98.
Alemanno A (2011) A Meeting of Minds on Impact Assessment. European Public Law 17(3):485–
505.
Biasiotti M, Francesconi E, Palmirani M, Sartor G, Vitali F (2008) Legal Informatics and
Management of Legislative Documents. Global Centre for ICT in Parliament Working Paper
No. 2.
Bovens M, Zouridis S (2002) From Street-Level to System-Level Bureaucracies: How Information
and Communication Technology is Transforming Administrative Discretion and Constitutional
Control. Public Administration Review (62)2:174–184.
Bucher T (2018) If…Then: Algorithmic Power and Politics. Oxford University Press, Oxford.
Busch C, De Franceschi A (2018) Granular Legal Norms: Big Data and the Personalization of
Private Law. In: Mak V, Tjong Tjin Tai E, Berlee A (eds) Research Handbook on Data Science
and Law. Edward Elgar Publishing, Gloucestershire, pp. 408–424.
Citron D (2008) Technological due process. Washington University Law Review 85(6):1249–1313.
Cohen J (2016) The Regulatory State in the Information Age. Theoretical Inquiries in Law 17(2):1–
32.
De Filippi P, Hassan S (2016) Blockchain technology as a regulatory technology: From code is law
to law is code. First Monday 21(12).
Devins C, Felin T, Kauffman S (eds) (2017) The Law and Big Data. Cornell Journal of Law and
Public Policy 27(2):357–413.
Drahmann A, Huijts JHM (2021) Het Digitaal Stelsel Omgevingswet: ICT-flop of belofte voor
de toekomst? [The Digital System Environment and Planning Act: ICT flop or promise for the
future?]. Computerrecht 2021(3): 241–249.
Fagan F, Levmore S (2019) The Impact of Artificial Intelligence on Rules, Standards, and Judicial
Discretion. Southern California Law Review 93(1):1–35.
Fuller L (1969) The Morality of Law, rev. edn. Yale University Press, New Haven.
Hacker P (2018) The ambivalence of algorithms. In: Bakhoum M, Conde Callego B, Mackenrodt M
(eds) Person Data in Competition. Consumer Protection and Intellectual Property Law. Springer,
Berlin, pp. 85–117.
Hildebrandt M, Koops B-J (2010) The Challenges of Ambient Law and Legal Protection in the
Profiling Era. Modern Law Review 73(3):428–460.
Ingrams A (2020) A machine learning approach to open public comments for policymaking.
Information Polity 25(4):433–448.
Kelso R (1994) Considerations of Legislative Fit Under Equal Protection, Substantive Due Process,
and Free Speech Doctrine: Separating Questions of Advancement, Relationship and Burden.
University of Richmond Law Review 28(5):1279–1310.
Kugler M, Strahilevitz L (2019) Assessing the Empirical Upside of Personalized Criminal
Procedure. University of Chicago Law Review 86:489–525.
Lessig L (1999) Code and other laws of cyberspace. Basic Books, New York.
Lokin M (2018) Wendbaar wetgeven. De wetgever als systeembeheerder [Agile Legislation, the
legislator as system administrator]. Boom Juridisch, The Hague.
Lokin M (2020) Agile Law Making. In: Dietz J, Mulder H (eds) Enterprise Ontology. A HumanCentric Approach to Understanding the Essence of Organisation. Springer, Berlin, pp. 416–417.
Mastenbroek E, Van Voorst S, Meuwese A (2016) Closing the regulatory cycle? A meta evaluation of
ex-post legislative evaluations by the European Commission. Journal of European Public Policy,
23(9):1329–1348.
Noveck B-S (2018) Crowdlaw: Collective intelligence and lawmaking. Analyse & Kritik 40(2):359–
380.
22 AI and Lawmaking: An Overview 449
Passchier R (2021) Artificiële intelligentie en de rechtsstaat. Boom Juridisch, The Hague.
Perritt H (1992) The Electronic Agency and the Traditional Paradigms of Administrative Law.
Administrative Law Review 44:96–98.
Solivan J, Farina C (2013) Regulation Room: How the Internet Improves Public Participation
in Rulemaking. Cornell e-Rulemaking Initiative Publications 13, https://scholarship.law.cornell.
edu/ceri/13.
Stivers C (1994) The Listening Bureaucrat: Responsiveness in Public Administration. Public
Administration Review 54(4):364–369.
Sunstein S (1995) Problems with Rules. California Law Review 953(83):956–1021.
Toews R (2019) AI Will Transform the Field of Law. Forbes. https://www.forbes.com/
Van den Berge L (eds) (2020) Maatwerk in het bestuursrecht. Boom Juridisch, The Hague.
Van Maanen G (2021) Open ground water data in Noord-Brabant: a philosophical ethnography of
open data policy. Presentation at conference ’Knowledge, Citizenship, Democracy’. Groningen
University 14-16 April 2021. https://www.rug.nl/staff/l.m.herzog/program_abstracts_digital.pdf.
Wolswinkel C, Meuwese A, Boonstra N (2021) Measuring ‘customization’ in legislation: lessons
learnt from a cross-departmental exercise, forthcoming.
Yamane N (2020) Artificial Intelligence in the Legal Field and the Indispensable Human Element
Legal Ethics Demands. The Georgetown Journal of Legal Ethics 33:877–890. https://www.geo
rgetown.edu/