دوره 25، شماره 3 - ( 1400 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 108-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani M, Taghipour B, Salehifar A. The need to establish an arbitration centre in damages (Delays, cancellations and bodily injuries) to air passengers, An approach from European law to Iran. CLR 2021; 25 (3) :83-108
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-55854-fa.html
سلطانی میلاد، تقی پور بهرام، صالحی فر علیرضا. لزوم تأسیس اتاق داوری در خسارت تأخیر، لغو و جراحت بدنی به مسافران پروازهای هوایی رهیافتی از حقوق کشورهای اروپایی برای ایران. پژوهش‌های حقوق تطبیقی. 1400; 25 (3) :83-108

URL: http://clr.modares.ac.ir/article-20-55854-fa.html


1- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، soltany.milad@yahoo.com
2- استادیار حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استادیار حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (786 مشاهده)
به­ علت به ­صرفه نبودن طرح دعوا در دادگاه ملی از جهت گرانی هزینه دادرسی، وقت­ گیر بودن و ناچیز بودن مبلغ خسارت، مسافران پروازهای هوایی در بسیاری مواقع علیه متصدیان حمل­ونقل به­ سبب خسارات ناشی از تأخیر، لغو و حتی جراحت بدنی، طرح دعوا نمی­ کنند که البته منجر به قهر مسافران با این صنعت شده و با حقوق مصرف­ کننده هم در تعارض است. بنابراین سازوکاری لازم است تا از این افراد حمایت شود. در کشورهای اروپایی این حمایت و سازوکار از طریق اتاق­ های داوری حاصل شده است، هرچند براساس ماده 34 کنوانسیون مونترال همچون سند مادر، کنوانسیون ورشو (ماده 32)، داوری به­ عنوان شیوه­ای برای حل­ و فصل دعاوی ناشی از مسئولیت متصدی حمل کالا انحصارا مورد تأیید قرار گرفت. از این­رو پرسش مهم آن است که آیا دعاوی مربوط به حمل مسافر هم قابلیت­ارجاع به داوری را دارد؟ در این راستا براساس گرایش به داوری­پذیری و با توجه به وارسی گفتگوهای مقدماتی، قلمرو موضوعی آن را علاوه بر حمل کالا، به حمل مسافر توسعه داده و اثبات می­شود در حقوق ایران از این جهت منعی وجود ندارد؛ علی­الخصوص که ترک دعوا یا رجوع به سیستم قضایی ایران که در حل­وفصل این نوع دعاوی ناتوان می­­باشد، مطلوب نیست. از این­رو با پذیرش اصل داوری­پذیری این دسته از دعاوی، با اقتباس از پیشرفت­های اروپاییان مدلی جهت تأسیس اتاق داوری برای حل­وفصل دعاوی مربوط به مسئولیت متصدیان حمل­ونقل در مقابل مسافران از جهت ساختار و سازوکار (میزان هزینه، زبان رسیدگی، مدت رسیدگی و ..) در ایران ارائه می­شود.
متن کامل [PDF 1035 kb]   (542 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: حقوق تطبیقی
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/11/12 | انتشار: 1401/2/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.