1- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی،دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
2- دانشیار حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه قم، قم، ایران
3- دانشیار حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (11515 مشاهده)
ویژگیهای اشخاص مشهور میتواند از طریق پیوستن به محصولات مختلف مورد بهرهبرداری تجاری قرار گیرد. امروزه روش رایج برای اشخاص مشهور این است که به سرمایهگذاران اجازه میدهند تا ضمن ارائه کالاها و خدمات به مصرفکننده، از نام و تصاویرشان به منظور تبلیغ کالا استفاده کنند. چنین رویکردی در استفاده از شهرت، تجارت رو به رشدی است که عملاً آن را به یک صنعت مبدل کرده است و میتواند درآمدهای هنگفتی را به همراه آورد. با این حال، بهرهمندی از شهرت شخصیتهای مشهور بدون رضایت آنان برای اهداف بازرگانی منجر به نارضایتیشان و طرح دعاوی حقوقی گردیده است. گسترش حمایتهای قانونی به حق شهرت در ذیل حقوق مالکیت فکری میتواند از حقوق صاحبان این حق پشتیبانی کند.
این مقاله تلاش میکند با تبیین شاخصههای شهرت و بررسی مقررات حاکم بر نظامهای حقوقی پیشرو، ظرفیت این نظامها را برای حمایت از شخصیتهای مشهور مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و با استفاده از تجارب نظامهای حقوقی راهکار مطلوب حقوقی به منظور نظامبخشی به حقوق مالکیت فکری ایران پیشنهاد کند. گفتنی است در کشورهای پیرو حقوق کامنلا با استفاده از اصول کلی ناظر بر مالکیتهای فکری و ایجاد تأسیسات نوین حقوقی، حق شهرت مورد حمایت قرار گرفته است. در نظام حقوقی ایران، به دلیل فقدان مقررات حداقلی ناظر به این حق، رویه قضایی کفایت و کارآمدی لازم را در مواجه با نقض حق شهرت نداشته است.
دریافت: 1395/12/11 | پذیرش: 1396/8/12 | انتشار: 1396/9/1