1- استادیار گروه حقوق، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
3- دکتری تخصصی حقوق خصوصی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، abasniazi@ut.ac.ir
چکیده: (2367 مشاهده)
با پیشرفت فناوری و ارائه کالاها و خدمات متنوع یکی از موضوعاتی که باعث میشود افراد به خرید یک کالا تمایل پیدا کنند ارائه خدمات پس از فروش میباشد. سؤال اصلی که این نوشتار درصدد بررسی آن میباشد ماهیت تعهد خدمات پس از فروش و تفاوت آن از سایر نهادهای مشابه میباشد. در این مقاله این موضوع به شیوه توصیفی و تحلیلی با ابزار کتابخانهای مورد بررسی قرارگرفته و از دادههای موجود مشخص گردیده، خدمات پس از فروش در ماهیت متفاوت از گارانتی و وارانتی میباشد. ایجاد تعهد به خدمات پس از فروش از طریق درج شرط فعل یا بر مبنای شرط بنایی متصور میباشد در این وضعیت مشروط علیه ملزم به وفاء بوده و برای مشروط له حق الزام ایجاد میگردد. اگر خدمات پس از فروش به عنوان شرط فعل در ضمن عقد بیع درج شود، گاهی تولید کننده با انعقاد قراردادی فرعی که تابع عقد بیع است، ارایه خدمات را به اشخاص ثالث واگذار میکند. ممکن است تعهد به خدمات پس از فروش از طریق عقدی مستقلی از عقد اصلی ایجاد گردد، لذا نیازمند شرایط اساسی قراردادها میباشد. از سویی ممکن است الزام به ارائه خدمات پس از فروش در کالاهای سرمایهای ریشهای قانونی داشته باشد که در این حالت جزو قوانین آمره است؛ لذا توافقات مخالف این قوانین باطل و بلااثر میباشد. بعضی ماهیت این قرارداد را قرارداد خدمت و برخی قرارداد پیمانکاری میدانند که در اصل، ریشه هر دو این قراردادها نیز اجاره اشخاص است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
حقوق تطبیقی دریافت: 1397/9/9 | پذیرش: 1399/11/5 | انتشار: 1399/12/1